نامه دبیرخانه همگامی به روزنامه شرق در باره ادعای این روزنامه مبنی بر حذف “ملت ایران” در اطلاعیه همگامی*

سه شنبه, 23ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

سردبیر محترم روزنامه شرق!

در شماره امروز روزنامه شما مطلبی با عنوان حذف “«ملت ایران» در دو اطلاعیه اپوزیسیون” به قلم آقای احسان هوشمند منتشر شده است. در این مقاله گفته شده است: “در روزهای گذشته به صورت هم‌زمان نزدیک به هم، دو طیف از نیروهای سیاسی خارج از کشور با دو رویکرد متفاوت که نشانگر دو جهت مختلف سیاسی است، اقدام به انتشار دو منشور و اطلاعیه سیاسی کردند؛ اما در کمال شگفتی در هر دو منشور و اطلاعیه واژه و مفهوم اساسی و بنیادین «ملت ایران» حذف شده است. در حالی‌ در این اطلاعیه‌ها مفهوم ملت ایران به کار نرفته و در مقابل از مفهوم مبهم و کش‌دار و نامشخص در ترمینولوژی علم سیاست از مردم ایران استفاده شده که گویی ملتی به نام ایران نزد این جریان‌ها مشروعیت ندارد یا اینکه این اشخاص و جریان‌ها در ملت‌بودگی ایرانیان دچار شک و تردید هستند یا شاید اعمال فشار گروه‌های چپ و مارکسیستی سابق یا قوم‌گرایان عامل این وضع باشد یا اینکه به دلایل دیگر چنین اتفاقی ظهور و بروز پیدا کرده است.”

متاسفانه نویسنده در نوشتن این مطلب دقت لازم را به خرج نداده است. تویسنده اطلاعیه پنج جریان را به حساب منشور گذاشته و به قضاوت نشسته است. در حالی که در اطلاعیه بطور مشخص نوشته شده بود: “دیدگاه ما پیرامون “دموکراسی و جمهوری خواهی” و “مبانی همگامی” (منشور همگامی) طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اوائل سال جدید خورشیدی به اطلاع عموم خواهد رسید.”

نویسنده مطلب یک سری دلایل هم برای عدم کاربرد واژه “ملت ایران” ردیف کرده است که غیرواقعی است. منطقی آن بود که نویسنده منتظر انتشار منشور همگامی می ماند و بعد از انتشار و مطالعه آن به قضاوت می نشست. به اطلاع نویسنده مطلب می رسانیم که ۵ حزب و سازمان سیاسی معتقد به “ملت ایران” هستند و در منشور همگامی هم این واژه به کار برده شده است.

لطفأ این نامه را برای اطلاع عموم در روزنامه شرق درج کنید.

دبیرخانه “همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران”
۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱

آدرس تماس:
ایمیل
Hamgamijds@gmail.com

 

*) نامه فوق برای روزنامه شرق ارسال گردیده ولی این روزنامه تا کنون از انتشار آن خودداری کرده است. 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.