ناظر حقوق بشر: جمهوری اسلامی در حَسَکه سوریه برای سربازگیری دفتر افتتاح کرده است

جمعه, 26ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

نیروهای امنیتی کرد در الحسکه

رادیو فردا

ناظر حقوق بشر سوریه می‌گوید جمهوری اسلامی ایران با گشودن دفتری در منطقه الحسکه سوریه تلاش می‌کند تا مردان جوان از خانواده‌های فقیر را برای پیوستن به شبه‌نظامیان، در راستای اهداف مشترک خود و حکومت سوریه، بسیج کند.

این سازمان ناظر حقوق بشر سوری که رویدادهای جنگ ۱۲ ساله سوریه را از بریتانیا رصد می‌کند، روز چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه، به نقل از منابع خود نوشت که دفتر ایرانی وعده دستمزد ماهانه ۲۰۰ دلار را به این مردان می‌دهد.

این گزارش افزوده است که حدود ۸۰ مرد نیز «داوطلبانه» در این دفتر کار می‌کنند.

ادعای گشایش دفتر وابسته به سپاه پاسداران در الحسکه در حالی عنوان شده که این استان شمال شرقی سوریه، در همسایگی ترکیه و عراق، سنی‌نشین است.

در صورت درستی خبر سازمان ناظر حقوق بشر سوریه در خصوص تلاش برای استخدام نیروهای شبه‌نظامی جدید در استان حسکه، معلوم نیست آن‌ها برای چه مأموریتی بسیج می‌شوند.

اما منابع مخالفان سوری ارزیابی کرده‌اند این کار برای مراقبت از انبارهای اسلحه باشد، زیرا تسلیحات انتقالی‌اش به سایر نقاط سوریه پیاپی هدف بمباران‌های اسرائیلی قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران از حدود سال سوم پس از جنگ داخلی سوریه، با به خدمت گرفتن نیروهای حزب‌الله و سپس اعزام نیروهای «فاطمیون» و «زینبیون» به یاری ارتش سوریه رفت.

تاکنون عمده شبه‌نظامیان در استان الحسکه نیروهای وابسته به سازمان «سوریه دموکراتیک» موسوم به «قسد» هستند که از پاییز سال ۱۳۹۴، حدود چهار سال پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، با کمک آمریکا تجهیز نظامی شدند.

دی‌ماه پارسال اما گزارش‌هایی تأیید نشده منتشر شد حاکی از این که روسیه با ایران بر سر جذب نیرو در منطقه شرق سوریه به رقابت پرداخته و تیپ هشتم روسیه از طریق ملاقات و دادن دارو، محموله‌های غذایی و هدایا به قبایل سنی و عرب منطقه، جوانان آن‌ها را برای بسیج تشویق می‌کند.

اما فعلا شرایط تغییر کرده و روسیه نیروهای خود را برای جنگ در اوکراین به کشورش برگردانده است.

این هفته با دوازدهمین سالروز آغاز جنگ داخلی سوریه مصادف است. در این دوران طولانی، اسرائیل هزاران بار اهداف وابسته به «ایران و متحدانش» را در نقاط مختلف سوریه بمباران کرده، که آخرین موارد آن، در این هفته و نیز از آغاز سال جاری میلادی بود.

اسرائیل از جمله منابع پنهان شده تسلیحات وابسته به ایران را در دیرالزور و ریف دمشق شناسایی و بارها بمباران کرده است.

به گفته منابع مخالفان سوری، مناطق کردنشین سوریه تاکنون کمتر از سوی اسرائیل در معرض خطر بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.