دو کنشگر حقوق همجنس‌گرایان که به اعدام محکوم شده بودند، موقتاً آزاد شدند

یکشنبه, 28ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

الهام چوبدار (سمت راست) و زهرا صدیقی همدانی، کنشگران حقوق همجنس‌گرایان

رادیو فردا

زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، کنشگران حقوق همجنس‌گرایان که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند، به‌فاصلۀ چند روز با وثیقه سنگین موقتاً از زندان آزاد شدند.

به گزارش وب‌سایت «شش‌رنگ»، شبکۀ اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، زهرا صدیقی همدانی معروف به «ساره» روز شنبه ۲۷ اسفند و در پی تأمین وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان ارومیه شد.

این شبکه پنج روز پیش نیز از آزادی الهام چوبدار با تأمین وثیقه خبر داده بود.

زهرا صدیقی همدانی آبان ۱۴۰۰ بازداشت شد. سازمان اطلاعات سپاه چند ماه بعد در بیانیه‌ای مدعی شد که او «سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق دختران ایرانی به اربیل عراق» بوده و اتهامات او را «ترویج همجنس‌بازی، قمار، کلاهبرداری و قبح‌زدایی از روابط جنسی نامشروع و انتشار آن در فضای مجازی» ردیف کرد.

صدیقی همدانی و چوبدار شهریور امسال به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ترویج همجنس‌گرایی» به اعدام محکوم شدند.

صدور حکم اعدام برای این دو فعال با واکنش‌های بین‌المللی همراه شد. از جمله سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، صدور احکام اعدام علیه آن‌ها را «نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت: این دو نفر به اتهام مبهم و کاملا فرمول‌بندی‌شده «فساد فی‌الارض» پس از محاکمه‌ای که طبق گزارش‌ها فاقد روند مناسب و دادرسی عادلانه بوده است، به اعدام محکوم شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران با استناد به قوانین شرع، همجنس‌گرایی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و بر این اساس اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران به‌راحتی می‌توانند در معرض اتهاماتی با پیامد مجازات اعدام قرار گیرند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.