صدور حکم اعدام برای پنج شهروند اهل ارومیه‌ به اتهام «جاسوسی»

جمعه, 4ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

اخبار روز 

به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر در کردستان ایران، دادگاه انقلاب ارومیه، دست‌کم پنج شهروند اهل این شهر را به اعدام و پنج شهروند دیگر را به ده سال حبس تعزیزی محکوم کرده است.

به گزارش «شبکه حقوق بشر کردستان»، شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه در هفته‌های گذشته، نسیم نمازی، وفا هناره، آرام عمر بردیانی، رحمان پرحازو و منصور رسولی را به اتهام «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل» به اعدام محکوم کرده است.

العربیه نوشت: این دادگاه به ریاست رضا نجف‌زاده، اواخر بهمن ۱۴۰۱، بابت اتهامات مشابه، کامران هناره، فخرالدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌نژاد گندوک، حسن عمرپور و امیرمشتاق گنگچین را به ده سال حبس محکوم کرده بود.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» تایید کرده است که «این شهروندان هر کدام چند ماه را در سلول انفرادی اداره اطلاعات ارومیه توأم با شکنجه جسمی و فیزیکی سپری کرده‌اند.»

یک منبع مطلع به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است، برخی از این متهمان از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند.

در بین افرادی که به اعدام محکوم شده‌اند، نام منصور رسولی از سایرین شناخته‌تر شده است. ویدیویی در تیرماه سال گذشته از او منتشر شد که به گفته رسانه‌های اسرائیلی، او مورد بازجویی نیروهای «موساد» اسرائیل در خاک ایران قرار گرفته است.

«کانال ۱۳» اسرائیل با تأیید این ویدیو اعلام کرد، منصور رسولی در همکاری با سپاه پاسداران، قصد داشت یک دیپلمات اسرائیلی در ترکیه، یک ژنرال آمریکایی در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه را ترور کند.

خبرگزاری‌های امنیتی و وابسته به جمهوری اسلامی از جمله «تسنیم» این ادعا را تکذیب کرده و اعلام کردند، رسولی «یک فرد غیرنظامی و کشاورز» بوده است.

به‌نظر می‌آید این سناریو بعدها تغییر می‌کند. «صدا و سیما»ی جمهوری اسلامی در گزارشی ویدیویی که در آذرماه منتشر کرد، رسولی را «نیروی جهادی وابسته به سپاه پاسداران» معرفی می‌کند که توسط «اراذل و اوباش» وابسته به اسرائیل مورد بازجویی قرار گرفته است.

به گفته صدا و سیما، حسین اردوخانزاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی چهار شهروندی بودند که اقدام به ربایش و بازجویی از رسولی کرده‌اند. این چهار شهروند بعدها به اتهام «همکاری با اسرائیل» اعدام شدند.

منصور رسولی، این فرد «غیرنظامی و کشاوز» و یا آنگونه که بعدها مطرح شد، «نیروی جهادی وابسته به سپاه پاسداران»، هم اکنون توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام همکاری با اسرائیل به اعدام محکوم شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.