عفوبین‌الملل: مقام‌های طالبان با مصونیت کامل، نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را ادامه می‌دهند

شنبه, 5ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

ار اف ای

عفوبین‌الملل می‌گوید طالبان تمامی تعهدات خود را شکستانده و هم‌چنان به نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان ادامه می‌دهند. به گفته عفوبین‌الملل، وضعیت زنان در زیر اداره طالبان همچنان رو به وخامت است و زنانی که برای حقوق خود دادخواهی می‌کنند از سوی طالبان تهدید و مورد آزار قرار می‌گیرند.

عفوبین‌الملل در این اعلامیه‌ی خود که امروز شنبه ۵ حمل/۲۵ مارس نشر کرده، تاکید نموده که باید «صدای زنان افغانستان شنیده شود و گفتار به عمل تبدیل شود.»

به بنیاد این اعلامیه عفوبین‌الملل، از زمان برگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حقوق بشر و بیشتر حقوق زنان به‌گونه دوامدار درحال نقض شدن است و مقام‌های طالبان تاکنون «انبوهی از موارد نقض حقوق بشر» را با مصئونیت کامل مرتکب شده‌اند.

طالبان پیش از برگشت به قدرت، درجریان گفتگوهای صلح در دوحه وعده کرده بودند که تغییر کرده و به حقوق بشر و حقوق زنان احترام می‌گذارند. تعهداتی که به باور عفوبین‌الملل همگی شکستانده شده است.

گروه طالبان پس از برگشت به قدرت، به شدت حقوق زنان را محدود کرده و به بنیاد مستندات نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، جنایات زیادی را به ویژه برضد نیروهای امنیتی حکومت پیشین مرتکب شده‌اند.


در کنار مستندات نهادهای حقوق بشری، در ماه‌های پسین بارها مواردی از کشتار غیرقانونی نیروهای امنیتی پیشین توسط طالبان، بازداشت خودسرانه فعالان مدنی و سیاسی و فعالان حقوق زن دیده شده است.

حالا عفوبین‌الملل می‌گوید که طالبان، چرخه خشونت را دوباره آغاز کرده و تاکید می‌کند که هم‌اینک طالبان «دور جدیدی از نقض حقوق بشر» را در افغانستان آغاز کرده‌اند.

آنچه که به باور این نهاد حقوق بشری، افغانستان را به سوی «ویرانی غیرقابل‌برگشت» هدایت می‌کند.

طالبان در بیشتر این موارد، سکوت اختیار کرده و در برخی موارد نیز اقدام «ضد حقوق بشری» خود را تلاشی در راستای تامین امنیت گفته‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.