نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های سایبری تهران و مسکو

سه شنبه, 8ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

آمریکا در واکنشی به گزارش وال‌استریت ژورنال در مورد گسترش و تقویت همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه سایبری از این مسئله ابراز نگرانی کرد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا باید در این مورد هوشیار بود.

ایالات متحده آمریکا گزارش تازه نشریه وال استریت ژورنال در مورد تعمیق همکاری‌های سایبری بین تهران و مسکو را نگران‌کننده خواند.

وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه ۲۷ مارس (۷ فروردین) گزارشی مسبوط در این باره منتشر کرده و از جمله نوشته که جمهوری اسلامی در ازای  پهپادهایی که به روسیه می‌دهد، فناروی و نرم‌افزارهایی پیشرفته جهت نظارت و کنترل دیجیتال دریافت می‌کند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در نشستی خبری اذعان داشت که اگر چه شخصا این گزارش را ندیده، اما باید بگوید که “تعمیق مناسبات روسیه با عاملان شر مانند ایران سبب نگرانی عمیق است”.

او در این باره تصریح کرد: «ما ویرانی‌هایی را که روسیه در کی‌یف با استفاده از پهپادهای تولید ایران به بار آورده، دیده‌ایم و شاهد هدف قرار گرفتن منابع انرژی و زیرساخت‌های اوکراین [با این پهپادها] بوده‌ایم. زیر نظر داشتن دقیق چنین روابطی امری بدیهی است.»

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحدهعکس: Celal Gunes/AA/picture alliance

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین روابط تهران و مسکو را “اسباب نگرانی کشورهای همسایه” دانست و هشدار داد که نه تنها کشورهای همسایه بلکه کل جهان باید نسبت به آن هوشیاری به خرج دهند”.

در گزارش وال استریت ژورنال که با تکیه بر اطلاعات منابع آگاه تهیه و منتشر شده، از جمله آمده است که روسیه در گسترش همکاری‌های نظامی با ایران، به جمهوری اسلامی در عرصه “بهبود توانایی‌های رصد و کنترل بر ارتباطات دیجیتال” کمک می‌کند.

این نشریه در گزارش خود به نقل از منابع آگاه بدون ذکر نام آنها نوشته که روسیه از زمان آغاز تجاوز نظامی به اوکراین، “افزون بر تجهیزات و فناوری رصد ارتباطات، دستگاه‌های شنود، تجهیزات عکاسی بسیار پیشرفته و دروغ‌سنج به ایران فروخته است”.

قطع و یا فیلترینگ اینترنت به منظور جلوگیری از انتشار اخبار، تصاویر و ویدیو‌هایی اعتراضات و همچنین ردیابی، پیگرد و بازداشت معترضان و افراد فعال در اعتراضات با کمک تجهیزات جاسوسی از روش‌های اصلی حکومت جمهوری اسلامی  برای سرکوب خیزش مردمی در ایران در شش ماه گذشته بوده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.