کانادا هشت فرد و دو نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرد

سه شنبه, 8ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

ملانی جولی، وزیر امورخارجه کانادا

دولت اوتاوا در واکنش به سرکوب معترضان و تولید پهپادها و موشک‌های بالستیک، دو نهاد و هشت مقام مسئول جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود افزود. این دهمین بسته تحریمی کانادا ظرف شش ماه گذشته است.

وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه ۲۷ مارس، در بیانیه‌ای از دهمین دور تحریم‌ مقامات ارشد سپاه، نیروی انتظامی خبر داد. این بیانیه اعلام می‌کند که دست اندرکاران تولید هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک نیز هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

نام افرادی چون حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران بزرگ، غلامحسین محمدی اصل، فرمانده سپاه اردبیل و عباس‌علی محمدیان، رئیس پلیس تهران در این لیست دیده می‌شود.

دولت کانادا تاکید کرده که این افراد را به دلیل “نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر” در تهران و شمال غرب ایران مورد تحریم قرار داده است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا در این بیانیه گفته است: «ما از رژیم ایران می‌خواهیم ظلم وحشیانه بر مردم را متوقف کند و مطالبات آنها را با حسن نیت مورد رسیدگی قرار دهد.»

بر اساس این بیانیه، نهادهای تحریم شده به رژیم جمهوری اسلامی در جهت ایجاد اختلال و دستکاری در ارتباطات آنلاین معترضان کمک می‌کنند یا با تامین تجهیزات تاکتیکی مورد استفاده در سرکوب، پشتیبان پلیس و عوامل امنیتی هستند.

تنش بین ایران و غرب به دلیل فعالیت هسته‌ای تهران و تامین پهپادهای این کشور برای جنگ روسیه در اوکراین و همچنین سرکوب ماه‌ها اعتراضات ضد دولتی توسط جمهوری اسلامی افزایش یافته است. تهران فروش هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو را برای استفاده در اوکراین تکذیب می‌کند.

 دولت اوتاوا از اکتبر سال ۲۰۲۲ تعداد زیادی از عوامل ارشد و نهادهای جمهوری اسلامی را تحریم کرده و اقدام اخیر، دهمین مورد این تحریم‌هاست.

کانادا در ماه دسامبر، حسن کرمی،‌ فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی، علی قنات کار معاون دادستان تهران و بازپرس سابق دادسرای اوین، مرتضی طلایی، ‌فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران که تصاویر او در یک باشگاه بدن سازی در کانادا خبرساز شده بود را تحریم کرد.

اوتاوا یک روز پس از اعدام محسن شکاری نیز ، ۲۲ نفر از مقامات جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.