انتشار یک ویدئو از عبدالغفار نقشبندی درباره احتمال «کشته یا اسیر شدن» او

سه شنبه, 8ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

چهار ماه پس از ناپدید شدن عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک در استان سیستان و بلوچستان، ویدئویی از او منتشر شده که این چهره معترض اهل سنت در آن نسبت به «کشته» یا «اسیر شدن» خود هشدار می‌دهد.

یک کانال تلگرامی به نام «کانال رسمی مولانا عبدالغفار نقشبندی» روز سه‌شنبه هشتم فروردین این ویدئوی حدودا چهار دقیقه و سی ثانیه را منتشر کرده است.

این کانال تلگرامی تاریخ ضبط این ویدئو را که مربوط به پیش از ناپدید شدن آقای نقشبندی است، اعلام نکرده، اما نوشته که امام جمعه اهل سنت راسک، با توجه به موضع‌گیری‌هایش اخیرش، «تمامی اتفاقات و خطرات احتمالی را پیش‌بینی کرده و راجع به آنها سخن گفته بود».

مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، به گفته خانواده و نزدیکانش، در روز ۲۱ آذر راهی دادگاه ویژه روحانیت در مشهد شد، اما تاکنون هیچ خبری از وضعیت و سرنوشت او در دست نیست.

آقای نقشبندی پس از انتشار خبر تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ که فرمانده وقت نیروی انتظامی چابهار به آن متهم شد، اولین روحانی اهل سنتی بود که موضوع این تجاوز را تأیید کرد و خواستار محاکمه و مجازات این مقام انتظامی شد.

او در این ویدئو گفته که به دلیل موضع‌گیری‌هایش در این رابطه و همچنین اعتراضش به کشتار معترضان در زاهدان، «ممکن است هر خطری» او را تهدید کند.

این روحانی اهل سنت گفته: «ممکن است که من در این راه کشته یا اسیر بشوم یا هر انگ و برچسبی به من بزنند.»

او بدون نام بردن از نهاد خاصی در حکومت، افزوده: «دشمن من مشخص است، چون من با هیچ کسی دشمنی شخصی ندارم. دشمن من کسانی هستند که این سخنان مرا برنتافتند. اگر من کشته شوم کسانی که سخنان مرا تحمل نکردند، آنها مسبب قتل من هستند.»

او همچنین با اشاره به احتمال پخش اعترافات اجباری‌اش گفت: «این قدرت را دارند که بار دیگر ما را بازداشت بکنند و در جلوی تلویزیون از زبان ما اعترافات اجباری پخش کنند، اما جوانان ما بدانند تا زمانی که ما در اختیار خودمان باشیم جز ذکر خداوند از زبان ما چیزی بیرون نمی‌آید.»

مولوی نقشبندی پیشتر در سال ۱۳۹۱ نیز بازداشت شده است.

در هفته‌های اخیر، رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا و خبرگزاری تسنیم با متهم کردن مولوی نقشبندی به جاسوسی، مدعی شده‌اند که او پس از صدور حکم دستگیری، پس از مدتی زندگی مخفیانه، به یکی از کشورهای همسایه منتقل شده است.

اما دفتر مولوی نقشبندی با تکذیب این ادعاها اعلام کرده که «نهادهای امنیتی و حکومتی درصدد حذف فیزیکی مولوی نقشبندی هستند و مسئولیت هرگونه اتفاق ناگواری برای او، با رؤسای سپاه و اطلاعات استان سیستان و بلوچستان است».

خود آقای نقشبندی نیز در این ویدئو گفته که به هیچ کشور خارجی یا گروه سیاسی وابسته نیست.

او گفت: «تنها جرم و گناه ما این است که ما به پروردگار خود ایمان آوردیم و بر ایمان خودمان ثابت قدم هستیم و حق و حقوق‌های مذهبی و قومی خودمان را طلب می‌کنیم و در این راه هرگز کوتاه نمی‌آییم.»

مولوی نقشبندی در پایان گفته: «هر بلا و مصیبتی که بر سر من آمد دشمن من را جای دیگری جستجو نکنید. دشمن همه ما یکی است و آن دشمن، دشمن همگانی است که خدا شر او را از سر ما کوتاه بگرداند.»

پیشتر پدر این چهره منتقد حکومت به رادیو فردا گفته بود که خانواده او هم تحت فشار قرار گفته‌اند.

مولوی فتحی محمد نقشبندی که خود پیشتر امام جمعه شهر سرباز بوده، گفت: «خانواده کلاً در فشار است. ابتدا حساب‌های حافظ مسدود شدند. عرصه فعالیت برای او روزبه‌روز تنگ‌تر شد و در نهایت احضار شد و از او خبری نیست. دوستان و اطرافیان هم در نگرانی و فشار هستند. مثلاً تعدادی از بستگان ما را از سوخت که انسان با پول خودش می‌خرد و به ماشینش می‌زند. محروم کرده‌اند و همچنین از بعضی مسائل اجتماعی محروم کرده‌اند».

مولوی عبدالغفار نقشبندی در ماه‌های اخیر به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان واکنش نشان داده و کشته‌شدگان «جمعه خونین زاهدان» را شهید خوانده بود. او گفته بود که معترضان کشته‌شده «نه اغتشاشگر، بلکه شهدای گلگون‌کفن و سربازان جان برکفی بودند که بلوچستان به آن‌ها می‌نازد».

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران شاهد بیشترین و ادامه‌ترین اعتراضات بوده و بیشترین قربانی را هم داده است.

هشتم مهر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری در زاهدان به تجمع اعتراضی مردم این شهر بعد از نماز جمعه در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تیراندازی کردند.

در این تیراندازی، بیش از ۹۰ نفر از معترضان کشته شدند که سازمان عفو بین‌الملل این واقعه را مرگبارترین کشتار از زمان آغاز اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا امینی خواند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.