مسمومیت مشکوک در مدارس؛ وزیر آموزش‌ و‌ پرورش: بد معرفی شد، آن‌قدری هم نبود

چهارشنبه, 9ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

برخی مطبوعات ایران، شمار دانش‌آموزانی را که هدف حملات گازی مشکوک قرار گرفتند، دست‌کم ۳۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند

برخی مطبوعات ایران، شمار دانش‌آموزانی را که هدف حملات گازی مشکوک قرار گرفتند، دست‌کم ۳۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند

در حالی که هنوز از منشاء و عوامل مسمومیت مشکوک در مدارس اطلاع دقیقی در دست نیست، وزیر آموزش و پرورش ایران در واکنش به مسمومیت هزاران دانش‌آموزِ عمدتا دختر گفت که این اتفاقات «بد» معرفی شد و «آن قدری» نبود.

به گزارش ایلنا، یوسف نوری، در حالی که بخشی از «فراز و نشیب‌های» این وزارتخانه در یک سال گذشته را معرفی می‌کرد، تلاش کرد یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در مدارس ایران را که در طول تاریخ کشور بی‌سابقه بوده، بی‌مقدار نشان دهد.

او گفت: «بله در یک‌ سال گذشته مسائلی را داشتیم. حوادث اخیر [مسمومیت دانش‌آموزان] یک منشأ اولیه داشت، اما بد معرفی شد و بعد بسیار بدتر برجسته شد.»

در حالی که خانواده‌ها هفته آینده باید فرزندان خود را بار دیگر به مدرسه بفرستند، او درباره این «منشاء اولیه» و اطلاعاتی که دولت ممکن است در اختیار داشته باشد هیچ توضیحی نداد.

آقای نوری همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی که همواره نابسامانی‌ها و مشکلات را به «دشمن» و رسانه‌های خارجی نسبت می‌دهند در ادامه مدعی شد:‌ «بخشی هم شاید توسط شبکه‌های غیررسمی داخلی، حتی بخشی از شبکه‌های رسمی و اطلاع‌رسانی جمعی داخلی گفته شد.»

وی اضافه کرد:‌ «دشمن هم دشمن است دیگر. سوار این موج شد و آمد یک کاری کرد که اولیا بسیار نگران شوند و ما هم برای اولیا بسیار نگران بودیم، ولی آن‌قدری نبود که با این اتفاق این همه تعطیلی داشته باشیم.»

عالی‌ترین مقام وزارت آموزش و پرورش ایران در حالی تلاش کرده مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان در ایران را کوچک جلوه دهد، که برخی از مطبوعات ایران، شمار دانش‌آموزانی را که هدف قرار گرفتند، دست‌کم ۳۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند.

رویداد مسمومیت‌های مشکوک در مدارسِ عمدتا دخترانه ایران از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در اواخر بهمن و در طول ماه اسفند، امنیت روانی جامعه ایران را به‌شدت مختل کرد و هراس زیادی در میان خانواده دانش‌آموزان ایجاد کرد.

نهادهای حکومتی در کنار تقلا برای کوچک نشان دادن این رویدادها و جلوه دادن آن به عنوان نمایش «بدحالی» و «اضطراب ناشی از جو روانی»، نیروهای خود را برای مقابله با والدین نگران به مقابل مدرسه‌ها فرستادند و صحنه‌های خشونت‌باری از کتک ‌زدن والدین دانش‌آموزان در فضای مجازی منتشر شد.

با این حال، به نظر می‌رسد از بعد از سخنان علی خامنه‌ای که مسمومیت‌ها را «یک جنایت غیرقابل اغماض» نامید و تأکید کرد که عفوی برای عاملان آن در کار نیست، از موارد مسمومیت‌ها کاسته شده است، گرچه وجود چندین روز تعطیلی مدارس را نیز باید به حساب آورد.

معلوم نیست دلیل این امر کنترل حکومتی بر عوامل این رویدادهاست یا تعطیلات مدارس در آستانه نوروز به کاهش موارد مسمومیت‌ها منجر شده است.

اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره کم‌اهمیت بودن این مسمومیت‌ها در شرایطی بیان شده که چند روز بیشتر به پایان تعطیلات نوروز و بازگشایی مدارس باقی نمانده، و نگرانی‌هایی از احتمال آغاز دوباره حملات گازی به مدارس وجود دارد.

رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده بودند که مسمومیت‌ها اقدامی سازمان‌یافته از سوی اسلامگرایان افراطی با نیت مشابه طالبان برای خانه‌نشین کردن دختران است.

بسیاری از کنشگران سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در برون‌مرز تأکید کردند که مسمومیت‌ها انتقام حکومتی از جنبش «زن، زندگی، آزادی» است که در بیش از شش ماه اخیر در جریان بوده، زیرا دختران دانش‌آموز در این جنبش نقشی فعال و بارز داشته و در صف نخست فریادها برای ساقط شدن نظام حکومتی ایستاده و هم‌چنان علیه رهبر آن شعارهای صریح می‌دهند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.