دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تعهدات اقلیمی کشورها نظر می‌دهد

چهارشنبه, 9ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

نیویورک – ایرنا- سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از دیوان بین المللی دادگستری می خواهد در مورد تعهدات کشورها و دولت ها در قبال تغییرات اقلیمی نظر مشورتی حقوقی بدهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد تعهدات کشورها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی را تعریف کند. این نظر حقوقی می‌تواند کشورها را به اتخاذ تدابیر قوی‌تر و شفاف‌سازی قوانین بین‌المللی سوق دهد.

این قطعنامه بی سابقه که به دنبال نظر مشورتی از دیوان بین المللی دادگستری است، پس از یک کارزار چهار ساله به رهبری جمهوری وانواتو به مجمع عمومی سازمان ملل راه یافت و با اجماع به تصویب رسید.

این قطعنامه از تلاش های دانشجویان حقوق جزایر اقیانوس آرام الهام گرفته شده است که می خواهند سیستم حقوقی بین المللی عدالت اقلیمی را اجرا کنند.

اسماعیل کالساکائو، نخست وزیر جمهوری وانواتو، گفت که قطعنامه و نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری «تأثیر قدرتمند و مثبتی بر نحوه رسیدگی ما به تغییرات اقلیمی و محافظت از نسل‌های کنونی و آینده خواهد داشت.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیش از تصویب این قطعنامه گفت که تغییرات و تهدیدات اقلیمی برای بسیاری کشورها، حکم مرگ را دارد.

گوترش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت در اوایل این ماه، هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی تأیید کرد که انسان تقریباً مسئول تمام گرمایش جهانی در ۲۰۰ سال گذشته است.

وی تصریح کرد: مجمع عمومی امروز برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای تشکیل جلسه داد تا از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کند درباره تعهدات دولت‌ها در قبال تغییرات اقلیمی نظر دهد.

به گفته وی، «نظرات مشورتی این دیوان بسیار مهم است و می تواند تأثیر طولانی بر نظم حقوقی بین المللی داشته باشد».

گوترش تاکید کرد: حتی اگر این قطعنامه الزام آور نباشد، نظر دیوان بین المللی دادگستری به مجمع عمومی، سازمان ملل و کشورهای عضو کمک خواهد کرد تا جسورانه تر عمل کنند.

وی افزود: ما با یکدیگر درحال تاریخ سازی هستیم. جهان ما به اقدام اقلیمی قوی‌تر نیاز دارد.

«عدالت اقلیمی هم یک الزام اخلاقی و هم یک پیش نیاز برای اقدام موثر جهانی برای آب و هواست».

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: تنها از طریق همکاری بین مردم، فرهنگ ها، ملت ها، نسل ها می شود بر بحران آب و هوا غلبه کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.