ادامه پلمب واحدهای صنفی و مراکز تفریحی، ادامه دستگیری‌ها

پنجشنبه, 10ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

هم‌زمان با ۵ واحد صنفی در رشت و سه کافه رستوران در نوشهر، مزرعه کودک اکسین در آمل نیز تحت عنوان “ترویج فرهنگ غیراسلامی” پلمب شد. دادستان بجنورد از بازداشت یک مرد و یک زن به‌دلیل اعتراض به یک «آمر به معروف» خبر داد.

رسانه‌های ایران از پلمب “مزرعه کودک اکسین” در آمل به اتهام “ترویج برنامه‌های غیراسلامی” خبر داده‌اند.  از جمله دلایل پلمب این مجموعه آموزشی – تربیتی، “رقص‌های گروهی و ترویج فرهنگ زندگی با حیواناتی مثل سگ عنوان شده است. مزرعه کودک اکسین از سال ۱۳۹۶ فعالیت می‌کرد.

روابط عمومی دادگستری مازندران طی اطلاعیه‌ای نوشته است، در پی انتشار فیلم رقص زنان بی‌حجاب و انتشار آن در فضای مجازی، پس از “مطالبه مردمی”، این واحد تفریحی به دستور دادستان مازندران و پیگیری دادستان آمل پلمب شد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان هم از پلمب پنج واحد صنفی در  رشت به دلیل “عدم رعایت حجاب” خبر داد. پیش‌تر فرمانده انتظامی نوشهر از پلمب سه کافه رستوران در این شهر به دلیل “کشف حجاب، اجرای موسیقی زنده و سرو مشروبات الکلی” خبر داده بود.

در روزهای اخیر ٢٧ رستوران در کرج، ١٠ واحد صنفی در نیشابور و دو رستوران در اهواز توسط عوامل حکومتی و تحت عنوان “روزەخواری و عدم رعایت مقررات قانونی” پلمب شده‌اند.

در این میان، بازداشت و ارعاب شهروندانی که به دخالت در حریم شخصی اعتراص می‌کنند، ادامه دارد. جواد ایلالی، دادستان بجنورد از دستگیری یک زن و مرد به دلیل “تعرض و بی‌احترامی” به یک زن “آمر به معروف” خبر داد و گفت که تحقیقات قضایی در این زمینه جریان دارد. 

یک جوان در کرمانشاه با “شلیک مأموران به سر کشته شد”

شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن یک جوان در ۷ فروردین در پی تعقیب و گریز و تیراندازی مأموران کلانتری به سرش خبر داده است.

طبق این خبر، آزاد رضایی ۲۵ ساله به دلیل نداشتن مدارک خودرو مورد تعقیب مأموران قرار گرفته و پزشکی قانونی نیز تا کنون “به دلایل نامعلوم” از تحویل جسدش خودداری کرده است.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌نویسد، این دومین مورد کشته شدن شهروندان کرد به ضرب گلوله مأموران نظامی ـ امنیتی از آغاز سال جاری است. نخستین مورد مربوط به جوانی ۱۹ ساله اعلام شده که در ایست بازرسی ورودی بانه “بر اثر تیراندازی نیروهای سپاه” جان خود را از دست داده است.

معترض اهل آبدانان “تنها توانایی تشخیص نور را دارد”

کردپا، آژانس خبررسانی کردستان با انتشار یک ویدئو نوشته، سامان همتی، معترض اهل آبدانان که در طول اعتراضات هدف اصابت گلوله مأموران حکومت قرار گرفته بود “تنها توانایی تشخیص نور را دارد.”

طبق این خبر، او در ۷ آبان سال گذشته در جریان خیزش “زن، زندگی، آزادی” از ناحیه چشم راست از فاصله حدود ۲۰ متری مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته است.”

در ادامه آمده که همتی پس از زخمی شدن “به بیمارستان دزفول منتقل و پس از معاینه به تهران اعزام شده بود.”

او تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته و پارگی چشم راستش دوخته و بخیه شده است.

بازداشت یک زن بهایی در کرج و انتقال “به مکان نامعلوم”

پایگاه حقوق بشری هرانا از بازداشت نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهایی ساکن کرج و فعال حقوق کودکان در روز سه‌شنبه ۸ فروردین خبر داد.

طبق این خبر، او در ایستگاه قطار کرمان در مسیر بازگشت به کرج بازداشت و به “مکانی نامعلوم” منتقل شده است.

 

در وبسایت هرانا آمده است که شهیدی یزدی به دلیل فعالیت‌هایش در رابطه با حقوق کودکان در اسفند ماه سال ۸۹ به اتهام “سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله‌زده شهرستان بم” بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر کرمان به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

۵۸۹ نفر تا کنون قربانی سوانح رانندگی نوروزی شده‌اند

حسن مؤمنی، رئیس پلیس راه کشور اعلام کرد، از ابتدای طرح نوروزی تا کنون ۵۸۹ نفر در سوانح نوروز ۱۴۰۲ جان باخته و بیش از ۱۲هزار و ۶۰۰ نفر هم مصدوم شده‌اند. حدود ۱۵درصد از مصدومان معلول و قطع عضو شده‌اند.

مؤمنی  گفت در نوروز ۱۴۰۲ عدم توجه به جلو افزایش یافته که دلیل بخشی از آن استفاده از موبایل حین رانندگی است.

او ضمن بازدید از پلیس راه گلستان یادآور شد که در این استان آمار سوانح رانندگی بر اثر عدم رعایت حق تقدم و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه بالاست.

مؤمنی افزایش تخلفات سرعت در روز گذشته نسبت به روزهای ابتدایی طرح نوروزی را خطرناک دانست و گفت، به همین دلیل به مأموران ابلاغ شده که با تخلفات حادثه‌ساز بدون اغماض برخورد کنند.

از: دویچه وله 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.