اکونومیست: وضع اقتصاد ایران «اسف‌بار» است؛ هشدار درباره کودک‌همسری و ترک‌تحصیل به دلیل فقر

پنجشنبه, 10ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

مجله اکونومیست، وضعیت اقتصاد ایران را «اسف‌بار» توصیف کرد و نوشت ریال ایران ۹۴ درصد کاهش را در طول یک دهه تجربه کرده است. این در حالی است که روز پنج‌شنبه ۱۰ فروردین، رسانه‌ها در ایران از افزایش قیمت دلار به مرز ۵۵ هزار تومان خبر دادند.

قیمت دلار در هفته‌های اخیر و پس از اعلام خبر توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای از سر گرفتن روابط دیپلماتیک کاهش یافت اما در روزهای گذشته و پس از درگیر شدن نیروهای شبه نظامی ایران در سوریه با نیروهای آمریکایی، بار دیگر روندی افزایشی یافته است.

کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی اما در شرایطی است که کارشناسان نسبت به ترک تحصیل دانش‌آموزان و افزایش کودک‌همسری به دلیل فقر هشدار می‌دهند.

اکونومیست به تازگی نموداری از سقوط ارزش پول ایران از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ منتشر کرده که بر اساس آن، ریال در فوریه (اواسط بهمن تا اواسط اسفند سال ۱۴۰۱) به پایین‌ترین سطح ارزش خود رسیده است.

بر اساس گزارش این مجله اقتصادی، هر دلار در اواخر سال گذشته معادل ۵۸ هزار تومان بود که نشان می‌دهد پول ملی ایران ۵۵ درصد ضعیف‌تر از یک سال قبل شده و در طول یک دهه نیز ۹۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

اکونومیست همچنین به شعار «اقتصاد مقاومتی» رهبر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده که بر اساس آن حکومت مدعی است می‌تواند تحریم‌های طولانی‌مدت را تحمل کند.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.