چهلم صادق فولادی‌وندا، کارگری که در بازداشت کشته شد

پنجشنبه, 10ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

رادیو زمانه

هنوز اطلاعات دقیقی درباره چگونگی قتل صادق فولادی‌وندا وجود ندارد. پیگیری‌های خانواده او برای پیدا کردن عاملان کشته شدن او تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

صادق فولادی‌وندا، فعال حقوق کودک و کارگر کفاش بود. پیکر بی‌جانش در کانالِ آبیِ مرکز شهر گچساران، واقع در پشت بازار کپری‌ها (بازار تره‌بار) پیدا شد.

جنازه صادق فولادی‌ وندا ۱۸ روز پس از بازداشت به دست نیروهای امنیتی ناشناس، در تاریخ دوم اسفند ماه سال گذشته در حالی پیدا شد که دست‌هایش بسته بود و طناب دور گردنش بود.

یک منبع آگاه به زمانه گفته است ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ او هنگامی که از خانه قصد بیرون رفتن را داشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته این منبع در طی ۱۸ روزی که صادق فولادی‌وندا در بازداشت بود با هیچ‌کس در تماس نبود و کسی از محل نگهداری و نهاد بازداشت‌کننده اطلاعی نداشت.

به دلیل حراجات وارده بر بدن صادق فولادی‌وندا، دایی و پدرش قادر به شناسایی او نبودند و نهایتا هویت او از طریق خالکوبی روی بدن‌اش محرز شد.

پزشکی قانونی زمان مرگ صادق فولادی‌وندا را ۲۴ ساعت قبل از پیدا شدن جنازه‌اش اعلام کرده است.

کولبرنیوز پیش‌تر گزارش داده بود که صادق فولادی‌وندا برای روز ١۴ بهمن ۱۴۰۱ فراخوان اعتراض داده بود که نیروهای امنیتی او را در همان روز دستگیر کردند.

یک منبع آگاه درباره پیدا شدن پیکر بی‌جان صادق فولادی‌وندا گفته است:

دست هایش را بسته بودند، جای طناب بر گردنش بود و به دلیل باد کردن بدنش و کبودی‌هایش از ر‌وی چهره قابل تشخیص نبود. او را از روی موها، تتوها (خالکوبی) و پاهایش که کبودی نداشته شناسایی کردند. گمانه‌زنی‌های اولیه بر این بود که زمان فوت بیش از ۲۴ ساعت است و در بررسی‌ اولیه پزشکی قانونی زمان فوت را یک الی دو هفته قبل از پیدا کردن جسد اعلام کرد.

به گفته این منبع محل بازداشت این شهروند کارگر نیز مشخص نیست و به گفته او صادق فولادی‌وندا بدون برگزاری دادگاه و یک روند قانونی بازداشت و در نهایت کشته شد.

پیکر صادق فولادی‌وندا در بهشت زهرا گچساران به خاک سپرده شد و دوستانش پیش از چهلم او ویدیویی برای زنده نگه‌داشتن یاد او منتشر کردند.

پدر و مادر صادق فولادی‌وندا در قید حیات هستند و او هرچه کار می‌کرد سعی داشت به خانواده‌اش کمک کند. صادق فولادی‌وندا دو خواهر داشت و مهندسی مکانیک خوانده بود.

این کارگر و فعال حقوق کودکان متولد ۲۲ بهمن ۱۳۷۲ بود و هنگام مرگ تنها ۲۹ سال داشت.

به گفته منبع آگاه زمانه صادق فولادی‌وندا ورزشکار حرفه‌ای در رشته بوکس بود.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.