نشست بین‌المللیِ بررسی «توطئه‌های تروریستی» جمهوری اسلامی در بوداپست برگزار شد

جمعه, 11ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

قاسم سلیمانی (راست) در بیت خامنه‌ای

قاسم سلیمانی (راست) در بیت خامنه‌ای

وزارت خارجه آمریکا از برگزاری یک نشست بین‌المللی دو روزه در شهر بوداپست خبر داد که در آن «توطئه‌های تروریستی گستاخانه» جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان بحث و بررسی شده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، دومین نشست از «مجمع مبارزه با تروریسم فراملی» در روزهای هشتم و نهم فروردین در بوداپست، پایتخت مجارستان، با محوریت راه‌های مقابله با «تروریسم از ناحیه جمهوری اسلامی ایران» برگزار شده است.

به نوشته این وزارت خارجه، شرکت‌کنندگان در بررسی‌های خود در خصوص نحوه حضور ایران در «توطئه‌های تروریستی » در سراسر جهان، بر نقش نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کردند.

در این مجمع همچنین تاکید شده است که «رفتار ایران در خاورمیانه و فرای آن، بی‌ثبات‌کننده است».

مشارکت‌کنندگان در نشست در این موضع متحد بودند که ایران کماکان با توسل به نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، و سازوکارهای گوناگون، تحریم‌های بین‌المللی را که علیه تهران در ارتباط با تروریسم برقرار شده، «دور می‌زند».

به گفته وزارت خارجه آمریکا، حاضران در این مجمع همچنین اتفاق نظر داشتند که فعالیت‌های غیرقانونی ایران «یکپارچگی سیستم مالی جهانی و هنجارهای قانونی» را تضعیف می‌کند.

هیئت‌های شرکت‌کننده راهکارهایی برای «شناسایی مؤثر توطئه‌های مرتبط با ایران» ارائه کرده‌اند. اما جزئیاتی از آن اعلام نشد.

نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری، اداره تحقیقات فدرال (اف‎‌بی‌آی) و مرکز ملی آمریکا در مبارزه با تروریسم در این نشست مشارکت کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که دولت‌ها و سازمان‌هایی از خاورمیانه، اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا در نشست حضور داشتند، اما به نام کشورها اشاره نکرد.

این دومین نشست «مجمع مبارزه با تروریسم فراملی» از زمان برپایی این نهاد است.

گردهمایی جهانی درباره ماهیت تروریسم در عملکرد و ساختار جمهوری اسلامی ایران با نگاه ویژه به نقش نیروی قدس سپاه، در شرایطی برگزار شده که قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی در ماه‌های اخیر در کانون مباحثات دولت‌ها و پارلمان‌های کشورهای غربی و در صدر مطالبات فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران بوده است.

 

آمریکا از زمان دولت دونالد ترامپ در پنج سال پیش کلیت سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کرده، اما دولت‌های اروپایی، با وجود مصوبه سه ماه پیش پارلمان اروپا در این خصوص، از پذیرش آن و قبول مطالبه مشابه مخالفان جمهوری اسلامی تاکنون خودداری کرده‌اند.

دولت آلمان و اتحادیه اروپا مشخصا” گفته‌اند که هنوز بستر قانونی برای این کار فراهم نیست. دولت کانادا نیز درخواست‌های پیاپی مخالفان جمهوری اسلامی و سیاستمداران احزاب مخالف دولت در این راستا را بی‌پاسخ گذاشته است.

نام نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان بازوی اجرایی عملیات تروریستی منتسب به حکومت ایران در منطقه و جهان پیاپی مطرح می‌شود. ایران با رد اتهامات تروریستی، نیروی قدس را مایه افتخار و عامل قدرت منطقه‌ای خود می‌داند.

اما آمریکا و اسرائیل نیروی قدس را عامل عملیات متعدد تروریستی در خاورمیانه برای ضربه‌ زدن به منافع این دو کشور و متحدان آن معرفی می‌کنند.

اف‌بی‌آی، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، در سال‌های اخیر در خصوص توطئه‌های نیروی قدس در خاک آمریکا و نقاط دیگر، از جمله برای ربودن یا کشتن مسیح علی‌نژاد، یکی از مخالفان سرشناس جمهوری اسلامی ایران، ساکن نیویورک، یا برای کشتن مقامات ارشد پیشین آمریکایی مانند جان بولتون و مایک پومپئو تحقیقات گسترده انجام داد، که به صدور کیفرخواست علیه چند فرد بازداشتی در ارتباط با خانم علی‌نژاد منجر شد.

تازه‌ترین مورد از عملیات تروریستی منتسب به نیروی قدس سپاه، بیانیه دولت اسرائیل و گزارش این هفته رسانه‌های یونان در خصوص دو مهاجر غیرقانونی پاکستانی در یونان است که به ظن هدایت شدن از سوی عوامل مرتبط با نیروی قدس برای انفجار در یک رستوران مرتبط با یهودیان در آتن، پایتخت یونان، بازداشت شده‌‌اند.

مقامات متعددی در ایران اذعان کرده‌اند که حکومت حاکم در طول چند دهه تحریم این کشور، در دور زدن آن‌ها تخصص یافته است. این تحریم‌ها از زمان ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد تشدید شد، ولی پس از خروج آمریکا از برجام و اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی، گسترش بیشتری یافت.

قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، در تابستان ۱۳۹۸ از تشکیل یک «کمیته اقتصادی» در این نیرو برای «خنثی کردن تحریم‌ها» خبر داده بود.

بررسی اقدامات ایران در «دور زدن تحریم‌ها» در نشست بوداپست در حالی است که جَنت یِلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هفته گذشته گفت تحریم‌ها در حدی که آمریکا می‌خواسته، کارآیی نداشته و به تغییر رفتار و رویکردهای ایران منجر نشده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.