سفر زیارتی وزیر آموزش و پرورش به عراق در اوج حمله‌ها به مدارس و ناتوانی در پرداخت حقوق معلمان

شنبه, 12ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

یوسف نوری، باردیگر حمله به مدارس را یک «حادثه» کم‌اهمیت خواند و گفت که رسانه‌ها و کاربران آن را «برجسته» کرده‌اند

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی فاش کرد که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در اسفند ماه، «در حالی که فرهنگیان در وضعیت حساسی به سر می‌بردند» و از یک سو، حمله‌ها به صدها مدرسه در جریان بود و از سوی دیگر، بودجه‌ای برای پرداخت حقوق و معوقات معلمان وجود نداشت، برای مدتی تحت عنوان «سفر زیارتی کربلا» به عراق سفر کرده و مدتی «در ایران حضور نداشت».

محمد وحیدی، از نمایندگان استان خراسان شمالی و عضو کمیسیون آموزش مجلس که خود پیش‌تر مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی بوده است، در واکنش به پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه و معوقات معلمان، گفت: «طبق صحبت‌های انجام‌شده با وزیر آموزش و پرورش، معاونین و سازمان برنامه و بودجه، تاخیر در پرداخت پیش‌بینی می‌شد و مسئولین در جریان این پیش‌بینی قرار داشتند.»

وحیدی تاکید کرد که «عدم درک درست یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و تیم مالی نسبت به بحث پرداخت حقوق و عدم همکاری درست سازمان برنامه و بودجه در نقطه پایانی»، باعث پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه و معوقات معلمان و فرهنگیان شد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: «در چنین شرایط حساسی، شخص وزیر، یوسف نوری، هم چند روزی در سفر زیارتی کربلا بوده و در کشور حضور نداشت در حالی که فرهنگیان در وضعیت حساسی به سر می‌بردند.»

وحیدی افزود که با توجه به مطالبات به حق فرهنگیان و بازخوردی که از نمایندگان سراسر کشور دریافت شده است، «فرایند اصلی ورود مجلس برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید می‌خورد و آینده این وزرات از طرف مجلس تعیین تکلیف» خواهد شد.

ناتوانی دولت در پرداخت حقوق اسفند ماه و معوقات معلمان تا آخرین ساعت‌های اسفند ماه و سپس پرداخت ناقص و علی‌الحساب بخشی از حقوق فرهنگیان، سبب شد تا روز سه‌شنبه ۸ فروردین ماه، در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تبریز، ارومیه، ملایر، زنجان، اردبیل، کرمانشاه، بجنورد، همدان، ملایر، معلمان و فرهنگیان مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع اعتراضی برپا کنند.

در جریان این اعتراض‌ها، معلمان در شهرهای مختلف به بی‌توجهی دولت به وضعیت وخیم معیشتی فرهنگیان اعتراض کرده و خواهان پرداخت معوقات فرهنگیان، اجرای کامل رتبه‌بندی، پرداخت معوقات و آزادی معلمان زندانی شدند.

معلمان تبریز نیز علاوه بر سردادن شعارهای اعتراضی، در جریان این تجمع در اعتراضی نمادین برای نشان دادن وضعیت بحرانی معیشت معلمان و فرهنگیان، اقدام به پهن کردن «سفره خالی» در مقابل اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی کردند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز روز چهارشنبه ۹ فروردین در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی بدون اشاره به سفر وزیر آموزش و پرورش تحت عنوان «سفر زیارتی» به عراق در اوج بحران‌های وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که «پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران، مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل» و اختلال در پرداخت حقوق معلمان بوده است.

افشای سفر چند روزه یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، تحت عنوان «سفر زیارتی کربلا» به عراق در اسفند ماه علاوه بر همزمان شدن با ناتوانی این وزارتخانه برای پرداخت حقوق معلمان، با حمله گسترده به صدها مدرسه و دانش‌آموزان دختر در سراسر کشور نیز هم‌زمان بود.

مسموم‌سازی سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران، از ۹ آذر و با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور یزدانشهر در قم آغاز شد و پس از آنکه صدها دانش‌آموز دختر در مدارس قم و نیز در منطقه ۱۱ تهران دچار مسمومیت شدند، در اوایل اسفند ماه حمله به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر ابتدا به بروجرد و پس از آن به صدها مدرسه در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در طول چهار ماه حمله‌ها به مدارس و به‌ویژه در اسفند ماه اصل این حمله‌ها و مسموم‌سازی دانش‌آموزان را رد کرد و مدعی شد که دانش‌آموزان به‌دلیل «جو روانی و استرس» دچار علائم مسمومیت می‌شوند.

این در حالی است که یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، روز یکشنبه ۷ اسفند ماه با تایید عمدی بودن مسموم‌سازی دانش‌آموزان، اعلام کرد که «پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در قم افرادی دوست داشتند تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه در قم» تعطیل شوند.

پس از آن نیز سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در ۲۳ اسفند ماه اعلام کرد که تعداد دانش‌آموزان عمدتا دختر مسموم‌شده به ۱۳ هزار نفر رسیده است.

با این حال، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در حالی که در اوج این حمله‌ها چندین روز در سفر زیارتی عراق بوده است، سه‌شنبه ۸ فروردین ماه باردیگر اظهارات قبلی خود درباره حمله به مدارس را تکرار کرد، آن را یک «حادثه» خواند و گفت که «منشاء اولیه» این مسموم‌سازی‌ها «بد معرفی شده» و رسانه‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی آن را «بدتر برجسته» کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی پیش‌تر در جریان خیزش سراسری نیز در مورد بازداشت بسیاری از دانش‌آموزان، معلمان و کشته شدن چند دانش‌آموز در شهرهای مختلف هرگز اقدامی برای حمایت از معلمان و دانش‌آموزان انجام نداد و در همکاری با نیروهای امنیتی و نظامی اجازه ورود و استقرار نیروهای نظامی و انتظامی و یگان‌های ویژه در مدارس و تبدیل این اماکن آموزشی به مقرهای نظامی و انتظامی را داد و هرگز مخالفتی با استقرار این نیروها در مدارس نکرد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.