معاون قوه قضائیه می‌گوید عفو معیاری در سال ۱۴۰۱ شامل «۸۸ هزار نفر» شده است

دوشنبه, 14ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

معاون قوه قضائیه روز دوشنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۸ هزار نفر از «عفو معیاری» بهره‌مند شده‌اند.

صادق رحیمی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه آمار «عفو معیاری» را که شامل متهمان و محکومان سال گذشته می‌شود، ۸۸ هزار و ۳۲۶ نفر اعلام کرد.

بر اساس تعریف رسانه‌های ایران، در عفو معیاری، فرد ملاک نیست بلکه نوع محکومیت و شرایط ملاک است. شرایط و ضوابط به مراجع قضایی استان‌ها و سازمان‌های مربوط اعلام و نهایتاً عفو انجام می‌شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز ۱۴ اسفند گفته بود که بیش از ۸۰ هزار زندانی در جریان عفو اخیر آزاد شده‌اند، اما از ارائه آمار دقیق معترضان بازداشت‌شده خودداری کرده بود.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی پس از آن در ۲۲ اسفندماه خبر داد که ۲۲ هزار نفر از کسانی که در جریان اعتراضات بازداشت شده بودند «عفو» و آزاد شده‌اند.

این آمار قوه قضاییه نشان می‌داد تعداد معترضانی که از زمان آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به‌دست نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند بسیار بیشتر از ۲۲ هزار نفر است.

آمار جدید عفو در سال گذشته که از سوی معاون قوه قضائیه منتشر شده است بار دیگر گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بالاتر بودن آمار بازداشت‌شدگان اعتراضات را افزایش می‌دهد.

در بولتن محرمانه‌ خبرگزاری فارس هم که آذرماه پارسال در پی هک سامانه این خبرگزاری لو رفت، تعداد معترضان بازداشت‌شده اعتراضات سراسری ۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر ذکر شده بود.

با وجود این نمی‌توان با اطمینان حدس زد چه تعداد از معترضان اعتراضات اخیر هنوز در زندان هستند یا محکوم شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.