مذاکرات «آتش‌بس» بین حوثی‌های یمن و عربستان سعودی

یکشنبه, 20ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

مردی بر ویرانه‌ها ایستاده

هشت سال جنگ باخود ویرانی و فقر و گرسنگی به یمن آورد

اعضای هیات‌‎‌های سعودی و عمانی به صنعا، پایتخت یمن رفتند تا به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی درباره آتش‌بس دائمی با رهبران حوثی‌ها گفت‌وگو کنند. در همین ارتباط، رهبر حوثی‌ها پیش از مذاکرات با یکی از اعضای هیات سعودی دست داد.

حدود هشت سال است که در یمن بین گروه شورشی حوثی‌ها و دولت مورد حمایت عربستان سعودی همراه با چند کشور دیگر تحت عنوان ائتلاف عرب درگیری است. از سوی دیگر گفته می‌شود که ایران هم حامی حوثی‌ها است.

این مذاکرات نشانه مثبتی برای پایان دادن به جنگ ویرانگر است زیرا مذاکره‌کنندگان سعودی و عمانی با حوثی‌ها در شهری که تحت کنترل حوثی‌هاست گفت‌وگو می‌کنند.

خبرگزاری متعلق به حوثی‌ها به نقل از یک مقام این گروه گفته است که مذاکرات بر پایان دادن به ستیزه‌جویی‌ها و احیای حقوق مردم یمن متمرکز خواهد بود.

آتش‌بس سال گذشته تمدید نشده بود اما با این حال از زمان اتقضای آن، درگیری عمده‌ای بین طرفین رخ نداد و در ادامه آن، اقدامات اعتمادسازی متعددی انجام گرفته.

پیشتر گزارش رسیده بود که دو منبع دخیل در هیات مذاکرات گفته بودند که اگر مذاکرات آتش‌بس به سرانجام برسد احتمالا می‌توانند تا پیش از عید فطر این توافق را اعلام کنند.

کاهش محدودیت‌های وارداتی

به‌گفته این منابع، مذاکرات همچنین بر سر بازگشایی کامل بنادر یمن و فرودگاه‌ها، پرداخت هزینه برای خدمات عمومی، روند بازسازی و تغییر سیاست انجام می‌گیرد.

دولت یمن که جامعه‌ بین‌المللی آن را به‌رسمیت می‌شناسد، در این باره گفت به‌عنوان نشانه‌ای دیگر از پیشرفت، ائتلاف عرب محدودیت‌های هشت ساله واردات به بنادر جنوبی یمن را لغو کرد.

این امر در پی کاهش محدودیت‌ها در فوریه برای کالاهای تجاری وارداتی به بندر غربی حدیده، بندر اصلی یمن، تحت کنترل حوثی‌ها رخ داد.

در این زمینه، دولت یمن روز پنجشنبه اعلام کرد که کشتی‌های تجاری اجازه خواهند داشت مستقیماً در بنادر جنوبی از جمله بندرعدن پهلو بگیرند و همه کالاها به استثنای برخی موارد ترخیص خواهند شد.

ابوبکر عابد، معاون اتاق بازرگانی یمن، به خبرگزاری رویترز گفت که کشتی‌ها برای اولین بار از زمان مداخله ائتلاف عربی در یمن در سال ۲۰۱۵، دیگر مجبور نخواهند بود در بندر جده در دریای سرخ عربستان برای بررسی‌های امنیتی توقف کنند.

او گفت که بیش از ۵۰۰ نوع کالا پس از حذف محصولات ممنوعه، از جمله کود و باتری، اجازه خواهند داشت که به یمن بازگردند.

شماری از تحلیل‌گران معتقدند بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی، احتمالا به پایان جنگ هشت ساله در یمن کمک خواهد کرد زیرا گفته می‌شد یمن میدان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی بوده و ایران به حوثی‌های شورشی اسلحه می‌دهد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.