پیام دو دانشجوی نخبه زندانی در سالروز بازداشت: به تحقق ایرانِ آزاد یقین داریم

چهارشنبه, 23ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

علی یونسی (راست) و امیرحسین مرادی

رادیو فردا

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه زندانی، در پیامی از زندان اوین به مناسبت سومین سالروز بازداشت خود که روز سه‌شنبه منتشر شد تاکید کردند که به تحقق یافتن ایرانی آزاد «یقین داریم».

آنها نوشته‌اند: «ما در پس رنج‌ها و سختی‌های این سالیان به فرارسیدن لحظه‌های شادی حقیقی، به طلوع صبح زیبای آزادی و به تحقق ایرانِ آزادِ آزاد یقین داریم.»

علی یونسی و امیرحسین مرادی به طور همزمان در روز ۲۲ فروردین سال ۹۹ بازداشت شدند و دادگاه انقلاب در نهایت هر یک از این دو دانشجو را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد که ده سال آن قابل اجراست.

 

در بخشی از پیام آنها آمده است: «آن روزهای سخت پس از دستگیری هنگامی که در ابتدای جوانی از کلاس درس دانشگاه به سلولهای انفرادی منتقل شده بودیم از خود می‌پرسیدیم که این دیوارهای سنگی که بیش از ۵۰ سال از بنا شدن آنها میگذرد شاهد درد و رنج و شکنجه‌های چه کسانی بوده‌اند؟ این دیوارها در دل خود میزبان انسان‌های عاشقی بودند که برای آزادی ایران به استقبال سختی‌ها رفتند و با ایستادگی‌شان اوین را تبدیل به نمادی مشترک از سرکوب در دو دیکتاتوری کردند.»

آن‌ها در پایان تاکید کردند: «ما نیز مانند تمام جوانانی که در خیابان‌ها کشته شدند آرزویی جز آزادی ایران نداریم.»

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد جهانی نجوم سال ۹۶ است. امیرحسین مرادی نیز دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ است.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بودکه وزارت اطلاعات برای اخذ «اعترافات اجباری» از این دو نفر آنها را «به شدت کتک زده و مدتی طولانی در سلول‌های انفرادی» محبوس کرده است.

در پی اقدام صداو سیمای جمهوری اسلامی در پخش اعترافات تلویزیونی این دو نفر که در اسفندماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، خانواده یونسی به این اقدام اعتراض کرد و آن را «اعتراف اجباری» و «تحت شکنجه» دانست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.