سیل در ایران جان سه نفر را گرفت؛ آسیب‌دیدگی شش استان و هشدار درباره وقوع سیلاب در پایتخت

پنجشنبه, 24ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

بر اساس گزارش سازمان هلال احمر، سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر جان سه نفر را در شهرستان‌های بوکان، مهران و الموت گرفت. همچنین بارندگی‌ها از ظهر روز پنج‌شنبه در آذربایجان‌ غربی، کرمانشاه، ایلام و لرستان افزایش یافته و موجب آب‌گرفتگی چند شهر شده است.

از روز چهارشنبه ۲۳ فروردین تاکنون، شش استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و لرستان بر اثر بارش‌ها نیازمند خدمات امداد و نجات شده‌اند.

به گفته مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، در ۲۴ ساعت گذشته به ۸۶۱ نفر در ۱۱ شهر، ۲۱ روستا و دو منطقه عشایری امدادرسانی شده است.

گفته می‌شود به دنبال اعلام هشدار قرمز هواشناسی، امدادگران هلال‌احمر در شش استان غربی کشور در آماده‌باش کامل بوده‌اند و در ۲۴ ساعت گذشته تخلیه آب از ۷۳ منزل مسکونی و نجات تعدادی از محصورشدگان از سیلاب انجام شده است.

بر اساس گزارش این مقام مسوول، تاکنون ۳۸۵ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند و ۲۴ نفر به نقاط امن منتقل شده‌اند.

مرادی‌پور اما اعلام کرد که سیلاب تاکنون جان سه نفر را در شهرستان‌های بوکان آذربایجان‌ غربی، مهران در استان ایلام و الموت در استان قزوین گرفته است.

شاهین فتحی، مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران هم ساعتی پیش با اشاره به بارش‌های رگباری و سیل‌آسا در پایتخت، درباره احتمال وقوع سیلاب در برخی مناطق استان هشدار داد و گفت تمامی‌پایگاه‌های امداد و نجات و مراکز عملیاتی هلال احمر در تهران به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

هم‌زمان با هشدار سازمان هواشناسی به مردم برای دور شدن از مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، فتحی نیز اعلام کرد هلال احمر «تمهیدات لازم برای پاسخ سریع و مناسب به حوادث احتمالی» را اتخاذ کرده است و شارژ انبارهای امدادی در شهرستان‌های استان تهران در «وضعیتی مطلوب» قرار دارد.

مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز احتمال بارش شدید باران در محدوده سولقان، امامزاده داوود و کن را در استان تهران پیش‌بینی کرده و گفت ممکن است مانند سال گذشته منجر به سیلابی شدن بستر و حاشیه رودخانه کن شود.

از سوی دیگر حسین خوئینی‌ها، سرپرست جمعیت هلال احمر قزوین از ناپدید شدن یک زن ۶۰ ساله در بخش الموت بر اثر سیل خبر داد.

در خرم‌آباد استان لرستان هم طغیان رودخانه‌ها به خانه‌های روستایی و زمین‌های کشاورزی بخش پاپی خساراتی از جمله تخریب سه پل موقت وارد کرد و سیلاب راه ارتباطی ۲۳ روستا را بست.

فرماندار شهرستان ازنا در لرستان هم شب گذشته از تخلیه روستاهای حاشیه سد کمندان در پی بارش شدید باران و امکان جاری شدن سیلاب خبر داده بود.

در استان‌های غربی نیز از شب گذشته بارش شدید باران باعث آب‌گرفتگی معابر در شهرهای مریوان، سروآباد، بانه و سنندج شده است.

فرماندار گیلان‌غرب شامگاه چهارشنبه خبر داد باد شدید و وقوع سیلاب موجب قطع برق و اختلال در سیستم روشنایی روستاهای دهستان دیره و بخش مرکزی این شهرستان شده است.

عبدالطیف شریعت‌پناه،‌ رییس اداره راهداری سردشت نیز اعلام کرد به دلیل بارش‌های شدید و پدیده رانش زمین و ریزش کوه در جاده، تردد خودروها با اختلال مواجه شده است.

وقوع این سیل گسترده در ایران در حالی‌ است که تابستان سال گذشته نیز وقوع سیلاب در ۶۰ شهر ایران، جان ۶۲ نفر را گرفت و ده‌ها نفر دیگر نیز مفقود شدند.

همان زمان، شاهزاده رضا پهلوی در پیامی اعلام کرد: «مسوول اصلی مرگ هم‌میهنان‌‌ ما “رژیم فاسد و بی‌کفایت حاکم بر ایران” است.»

او تاکید کرد: «واقعیت این است که فساد، ناکارآمدی و مدیریت هیاتی و رانتی در جمهوری اسلامی، کشور ما را در برابر انواع مخاطرات طبیعی آسیب‌پذیر کرده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.