حسین امیرعبداللهیان: نگرانی‌ طالبان برای تحصیل و اشتغال زنان «قابل درک» است

جمعه, 25ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

وزیران خارجه چهار کشور حاضر در نشست سمرقند درباره افغانستان

وزیران خارجه چهار کشور حاضر در نشست سمرقند درباره افغانستان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید نگرانی‌های حکومت طالبان در افغانستان برای «فراهم آوردن زمینه‌های شرعی لازم» در زمینه تحصیل و اشتغال دختران و زنان این کشور «قابل درک» است.

حسین امیرعبداللهیان که روز پنجشنبه ۲۴ فروردین در نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران، پاکستان، روسیه و چین درباره افغانستان در شهر سمرقند ازبکستان سخنرانی می‌کرد، افزود که جمهوری اسلامی آماده است به طالبان برای «تامین شرایط تحصیل دختران» کمک کند.

وزیر خارجه ایران توضیحی در مورد نحوه «تامین شرایط تحصیل دختران» نداده، و این در حالی است که گروه طالبان مخالف تحصیل دختران بوده و در بیش از یکسال گذشته به شدت از آن جلوگیری کرده است.

اظهارات حسین امیرعبداللهیان در حالی است که موج جدیدی از مسمومیت‌های مشکوک در مدارس ایران پس از تعطیلات نوروز آغاز شده است.

در حالی که هنوز جمهوری اسلامی عوامل این مسموم‌سازی‌ها را معرفی نکرده، رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده‌اند که مسمومیت‌ها اقدامی «سازمان‌یافته» از سوی اسلامگرایان افراطی برای خانه‌نشین‌کردن دختران است؛ نظیر اتفاقی که با قدرت‌گیری دوبارهٔ طالبان در افغانستان در حال رخ‌دادن است.

از زمان قدرت‌ گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای برای تحصیل و اشتغال دختران و زنان در این کشور اعمال شده است.

پیشتر کارشناسان سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کردند که رفتار طالبان با زنان و دختران، خصوصا ممانعت از حضور آن‌ها در پارک‌ها، مجتمع‌های ورزشی، مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند «جنایت علیه بشریت» باشد.

 

امیرعبداللهیان همچنین در سخنرانی خود بار دیگر به آمریکا و متحدانش حمله کرد و آنان را «مسئول ویرانی، کشتار و به وجود آوردن شرایط دشوار فعلی در افغانستان» دانست.

حضور وزیران خارجه چین و روسیه در این نشست در حالی است که این دو کشور جزو معدود کشورهایی هستند که از زمان قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را در کابل حفظ کرده‌اند.

همچنین بر اساس ویدئویی که از دیدار امیرعبداللهیان با سرپرست وزارت خارجه طالبان منتشر شده، وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که تهران منتظر تشکیل یک «دولت فراگیر» در افغانستان است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.