افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در تهران به شهرهای اقماری هم «سرایت کرده است»

دوشنبه, 28ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

گزارش‌ها حاکی است افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در تهران به شهرهای اقماری پایتخت ایران نیز سرایت کرده به طوری که به گزارش روزنامه «اعتماد»، با فرارسیدن بهار ۱۴۰۲ و نزدیک بودن فصل جابه‌جایی‌ها، این امر «به دغدغه بزرگ مستأجران تبدیل شده است.»

این روزنامه با بررسی فایل‌های جدید بارگذاری‌شده در سایت‌های آنلاین خرید و فروش و اجاره ملک خبر می‌دهد که برای مثال «یک واحد ۸۵ متری در مهرشهر کرج با ودیعه ۲۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۵ میلیون تومان اعلام شده یا واحد ۷۰ متری دیگری در ورامین با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومان اعلام شده‌ است.»

بر اساس این گزارش، در سایر شهرهای اطراف تهران از پاکدشت و پرند و اسلامشهر در جنوب تهران تا پردیس و رودهن و دماوند در شمال شرقی تهران هم بهای اجاره مسکن روندی صعودی نشان می‌دهد.

عباس اکبرپور، کارشناس بازار مسکن، روز دوشنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگو با «اعتماد»، تقصیر این روند را متوجه تصمیم‌سازان اقتصادی دانست و گفت: «متأسفانه این روزها با مدیرانی روبه‌رو هستیم که نه تنها اطلاعات‌شان به‌روز نیست و از موضوعات علمی روز در دنیا مطلع نیستند، مطالعه‌ای هم در حوزه‌های مربوط به شغل‌شان ندارند و اثرات این بی‌توجهی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌بینیم.»

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد که مدیران دولتی کنونی، به پژوهش‌های میدانی بی‌توجه‌اند و تصمیمات اشتباه «احساسی و لحظه‌ای» می‌گیرند.

یک روز پیشتر، علی فرنام، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که عدم استطاعت مالی مصرف‌کنندگان برای خرید واحدهای مسکونی ساخته‌شده در کشور سازندگان مسکن را با ناامیدی مواجه کرده،‌ خبر داد که «در زمان حاضر تقاضای مصرفی تقریباً از بازار خارج شده است».

او توضیح داد که «ابتدای سال ۹۷ متوسط قیمت مسکن ۶ میلیون تومان بود، اما امروز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از ۶۰ میلیون تومان عبور کرده یعنی طی ۵ سال ۱۰ برابر افزایش».

در همین روز پایگاه خبری «رکنا» هشدار داد که بازار مسکن در ایران «در مسیر ایجاد شرایط امنیتی است.»

این پایگاه خبری در گزارشی نوشت که «بحران مسکن در یک کشور ناشی از عوامل مختلفی مانند رشد جمعیت، کمبود مسکن ارزان قیمت، دستمزد پایین، نرخ بالای بیکاری و سیاست های دولت است. زمانی که تقاضا برای مسکن از عرضه بیشتر شود، منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود و خرید مسکن را برای مردم دشوار می‌کند. در ایران همه این مشکلات با چیدمانی در کنار هم و درگیری چندین ساله با بحران، به یک مبحث امنیتی نزدیک شده است.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.