آرش رئیسی‌نژاد، استاد دانشگاه تهران، «به‌دلیل حمایت از دانشجویان معترض» اخراج شد

دوشنبه, 4ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

گزارش‌ها حاکی است که آرش رئیسی‌نژاد، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که از دانشجویان معترض در جریان اعتراضات سراسری ایران حمایت کرده بود، از دانشگاه اخراج شده است.

علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف تهران، روز یکشنبه سوم اردیبهشت خبر اخراج آقای رئیسی‌‌نژاد را در توئیتر اعلام کرد و نوشت: «او در پاییز از دانشجویان حمایت کرده بود.»

خود رئیسی‌نژاد نیز با بازنشر این توئیت، خبر اخراج خود را تأیید کرد و نوشت: «چه می‌شد که روزی رسد که خانواده ایرانی در خانه خود ایران یک زندگی همراه با رفاه، شادی و باعزت داشته باشد. آیا آن روز را خواهم دید؟ نمی‌دانم ولی به امید آن روز.»

 

در اوایل اسفند گذشته، برخی رسانه‌های ایران بر اساس اطلاعات غیررسمی از تعلیق رئیسی‌نژاد خبر داده بودند. ازجمله وب‌سایت «رویداد ۲۴» نوشته بود که مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم در نامه‌ای به دانشگاه تهران اطلاع داده که «با تمدید حکم رئیسی‌نژاد مخالفت به عمل آمد».

رئیسی‌نژاد فارغ‌التحصیل دانشگاه بین‌المللی فلوریداست و مقالات و کتاب‌هایی دربارهٔ مسائل ژئوپولیتیک منطقه نوشته است.

خود او آذرماه پارسال در حساب‌های کاربری‌اش در توئیتر و اینستاگرام نوشته بود که هفتهٔ اول مهر سال گذشته «پیگیر آزاد ‌شدن» یکی از دانشجویانش بوده است. همچنین به‌گفتهٔ خودش، «برای رفع تعلیق سه‌ماههٔ» یک دانشجوی دیگر تعهد داده است.

 

این استاد دانشگاه در توئیت دیگری نیز نوشته بود: «آن‌چه در پس اعتراضات ۱۴۰۱ می‌توان دید، برآمدن نزاع گفتمانی نوینی در متن جامعه است. اگر در دهه ۷۰ و ۸۰ نزاع میان “اسلام رحمانی” و “اسلام انقلابی” بود، امروز اما نزاع میان “ایران اسلامی و انقلابی” و “ایران ملی و متکثر” است. دال برتر گفتمانی از “اسلام” به “ایران” تغییر یافته‌است.»

 

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی درباره اخراج استادان دانشگاه‌های ایران به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری منتشر می‌شود.

اواسط فروردین، اطلاعات رسیده به رادیوفردا حاکی بود که چند استاد دانشگاه هنر تهران نیز به‌دلیل حمایت از اعتراضات «زن زندگی آزادی» و یا حمایت از دانشجویان معترض از دانشگاه اخراج شدند.

تهدید حکومت علیه دانشجویان و استادان دانشگاه همچنان ادامه دارد و به‌تازگی رضا مراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و ‌پرورش، دانشجویان و استادان دانشگاه فرهنگیان را هم تهدید کرد که پاسخ هر اعتراضی به جمهوری اسلامی اخراج است.

او گفته است که دانشجویان و استادان معترض شناسایی و اخراج خواهند شد چرا که این دانشگاه «تنگهٔ اُحُد نظام» و از «دانشگاه تربیت پاسداری سپاه پاسداران» هم مهم‌تر است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.