بلاتکلیفی مریم شفیع پور فعال دانشجویی بعد از شش ماه بازداشت موقت

شنبه, 19ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

maryam-rafizadeh

منبع مطلع: «بازجو در بخشی از پرونده مریم نوشته که به طور ناخودآگاه خواسته به صندلی مریم لگد بزند که به کمر و پهلوی او خورده است. خود مریم نیز در ملاقات های کابینی به خانواده اش گفته است که مورد ضرب و شتم واقع شده است ولی خانواده اش از ترس شان که مبادا وضعیتش بدتر شود اطلاع رسانی نکردند.»

یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که مریم شفیع پور، دانشجوی زندانی برای اعتراف اجباری در زندان تحت فشار است. او به کمپین گفت که به این زندانی عقیدتی گفته اند به شرط اعتراف، حکمش کمتر خواهد شد. همچنین وی گفت که خانواده این زندانی را ترسانده اند که اگر در خصوص مریم شفیع پور اطلاع رسانی کنند ملاقات کابینی شان با او قطع می شود. در حال حاضر هفت هفته است که ملاقات حضوری این خانواده به دلیل مصاحبه با رسانه ها قطع شده است و به همین دلیل آنها ترجیح داده اند که سکوت کنند تا مبادا ملاقات کابینی با فرزندشان نیز از آنها گرفته شود.

این منبع همچنین به ضرب و شتم مریم در دوران بازجویی از سوی بازجویش که یک مرد بوده است، اشاره کرد و گفت حتی بخشی از آن در پرونده این زندانی مندرج شده است.

مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در پنجم مرداد ماه سال جاری پس از احضار جهت بازپرسی به دادسرای شماره ۲ شهید مقدس اوین به زندان اوین منتقل شد. او ۶۷ روز در انفرادی بود و در حال حاضر در بند زنان زندان اوین به سر می برد. سومین و آخرین جلسه دادگاه مریم شفیع پور در تاریخ یکشنبه ۱۳ بهمن ماه برگزار شد که قاضی صلواتی علیرغم وعده های قبلی با آزادی موقت این زندانی سیاسی با قرار وثیقه مخالفت کرد و او به زندان اوین بازگشت. اولین جلسه دادگاه این زندانی در تاریخ ۲۹ مهرماه برگزار شد و دومین جلسه دادگاهش در تاریخ ۱۱ دی ماه بود که به علت عدم حضور قاضی صلواتی برگزار نشد. وی در همه این مدت با قرار بازدداشت موقت در زندان بوده است.

شفیع پور، دانشجوی سابق رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش آب دانشگاه بین المللی قزوین، پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت دانشجویی در حالی که در ترم هشتم بود، از دانشگاه اخراج شد. او پیش از این در سال ۸۹ به دلیل فعالیت های دانشجویی بر اساس حکم دادگاه انقلاب قزوین به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

منبع مطلع به وضعیت این زندانی در خصوص اینکه قاضی دادگاه چرا با آزادی موقت این زندانی با قرار وثیقه در اخرین جلسه دادگاه موفقت نکرده است، گفت: « قاضی صلواتی گفته صلاح نمی داند. اما چون مدرکی برای اتهاماتی که به مریم زده اند ندارند تا به واسطه آن حکمش را صادر کنند می خواهند او را تحت فشار قرار دهند تا اعتراف کند و به همین دلیل هم او را به صورت موقت آزاد نکردند. بازجوی مریم در روزهای اول بازجویی نیز به مریم گفته است که اگر او همکاری نکند تا صدور حکم آزاد نمی شود و پس از آن هم با حکم طولانی در زندان می ماند.»

به گفته این منبع اتهامات مریم شفیع پور “تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و داشتن ماهواره در خانه” است. این منبع گفت: « اتهام آخری خیلی عجیب است. آخر مریم در خانه ی پدریش زندگی می کند و ماهواره متعلق به مالک خانه است و نه کسی که در آنجا زندگی می کند.»

این منبع با تاکید بر اینکه این دانشجوی زندانی تا کنون علیرغم فشارهای زیاد به اتهاماتش اعتراف نکرده است گفت: «مریم علیرغم ۶۷ روز انفرادی، شکنجه و شرایط سخت اعتراف نکرد. الان هم می گوید وقتی در شرایط سخت تحمل کردم و چیزی نگفتم الان هم ترجیح می دهم سکوت کنم.» کمپین درخصوص جزییات شرایط سختی که منبع یاد شده از آن سخن گفته به صورت مستقل نتوانسته است اطلاعاتی به دست آورد.

این منبع در خصوص آزار واذیت مریم در دوران بازجویی گفت: «بازجو در بخشی از پرونده مریم نوشته که به طور ناخودآگاه خواسته به صندلی مریم لگد بزند که به کمر و پهلوی او خورده است. خود مریم در ملاقات های کابینی پس از آنکه دوران بازجوییش تمام شده به خانواده اش گفته است که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است ولی خانواده اش از ترس شان که مبادا وضعیتش بدتر شود اطلاع رسانی نکردند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.