بازداشت ۱۲ معلم و فعال کارگری و «اخراج خاموش» ۴ هزار کارگر پارس جنوبی در آستانه روز جهانی کارگر

شنبه, 9ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

 

در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر، شماری از فعالان صنفی و کارگری در ایران بازداشت شده‌اند. همچنین از میان کارگران فصلی اعتصابی در پارس جنوبی، چهار هزار نفر از آنان شغلشان را از دست داده و با کارگران جدید جایگزین می‌شوند.

فعالان کارگری در ایران می‌گویند جمعه شب و در جریان دیدار فعالان مدنی و صنفی با خانواده محمد حبیبی، معلم زندانی و سخنگوی کانون صنفی معلمان، ماموران به خانه او یورش بردند و ضمن درگیری، توهین و کتک، شماری از حاضران را بازداشت کردند.

گفته شده برخوردها به وخامت حال چند نفر و انتقال آنها به بیمارستان انجامیده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان اعلام کرده است که «در جریان این بازداشت یکی از خانم‌های معلم دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان بستری گردیده است.»

شورای بازنشستگان ایران شمار بازداشتی‌ها را ۱۲ نفر اعلام کرده و گفته سه یا چهار به بیمارستان و بقیه به زندان اوین منتقل شده‌اند.

ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، حسن ابراهیمی، هیراد پیربداقی، ژاله روحزاد، کامیار فکور، عسل محمدی و اولدوز هاشمی شماری از بازداشت‌شدگان هستند که برخی از آنان در ماه‌های گذشته هم زندانی بوده‌اند.

بنا به گزارش‌ها خدیجه پاک‌ضمیر، همسر محمد حبیبی که خود نیز در جنبش معلمان فعال بوده، جزو بازداشت‌شدگان بوده اما پس از ساعاتی آزاد شده است.

ده‌ها نفر از فعالان جنبش معلمان ایران در سال‌های اخیر به زندان افتاده‌اند.

معلمان معترض در این سال‌ها اعتصاب‌ها و تجمع‌هایی در اعتراض به وضعیت معیشتی خود، خصوصی‌سازی آموزش و آموزش ایدئولوژیک برگزار کرده‌اند.

موج مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر هم واکنش آنان را به دنبال داشته است.

فعالان صنفی و کارگری در ایران اجازه فعالیت آزادانه را ندارند. دستگاه‌های قضایی و امنیتی ایران در سال‌های گذشته هم فعالان کارگری و سندیکایی را در آستانه روز جهانی کارگر هدف قرار داده‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.