یک مقام پزشکی قانونی ایران اعلام کرد؛  مرگ ۱۹۰۰ کارگر در حوادث کار سال ۱۴۰۱

دوشنبه, 11ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

سقوط از بلندی در حوادث کار

سقوط از بلندی در حوادث کار

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در مصاحبه با خبرگزاری «ایلنا» آمار تلفات ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ را «۱۹۰۰ کارگر» اعلام کرد.

مسعود قادی پاشا ضمن اعلام این آمار در مقایسه «با مدت مشابه سال قبل» از کاهش ۱/۳ درصدی تلفات حوادث کار در ایران خبر داد. به گفته این مقام مسئول آمار تلفات سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۹۲۶ نفر بود. با وجود ادعای کاهش تلفات حوادث کار توسط این مقام مسئول، به نظر می‌رسد این آمارها از آمار متوسط سالانه دهه‌‌های قبلی بالاتر است.

پیش از این و بر مبنای آمارهای اعلام شده سازمان پزشکی قانونی کشور بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ دستکم ۱۵ هزار و ۹۹۷ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که ۱۵ هزار و ۷۶۷ نفر از این افراد مرد و ۲۳۰ نفر زن بودند.

بررسی این آمارهای نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی ده ساله بطور متوسط سالانه ۱۶۰۰ نفر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.

براساس آمارهایی که قادی پاشا روز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) اعلام کرد از کل تلفات حوادث کار در سال ۱۴۰۱ یکهزار و ۸۷۰ نفر مرد و ۳۰ نفر زن بودند، در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار در سال ۱۴۰۰ یکهزار و ۹۱۰ و تعداد زنان ۱۶ نفر بوده است.

با مقایسه آمارهای همین دو سال مشخص می‌شود که سهم زنان از تلفات حوادث کار تقریبا دو برابر شده است.

همچون سال‌های گذشته «سقوط از بلندی» بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص داده است و نزدیک به نیمی از تلفات را شامل می‌شود. در سال ۱۴۰۱ نیز ۸۶۱ نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که به گفته این مقام پزشکی قانونی ایران ۴۵/۳ درصد کل تلفات را در بر می‌گیرد. در ده سال گذشته هم بطور متوسط ۴۱/۵ درصد از کل تلفات حوادث کار را کسانی که بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند؛ در بر می‌گیرد.

افزون بر تلفات جانی، صدها کارگر در ایران در حوادث مرتبط با محیط کار مصدوم و زخمی هم می‌شوند. بنا بر گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بازه زمانی روز جهانی کارگر سال قبل تا امسال، کشته و مصدوم شدن دست‌کم ۳۵۷۶ کارگر در پی حوادث کار توسط رسانه‌ها یا سازمان‌های فعال در این حوزه مخابره شده است.

ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه صد و دوم را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.