فایننشال‌تایمز: دولت ابراهیم رئیسی داده‌های واقعی تورم را پنهان می‌کند

سه شنبه, 12ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گزارش داد در شرایطی که بحران اقتصادی ایران عمیق‌تر شده، دولت ابراهیم رئیسی داده‌های واقعی در خصوص میزان تورم و گرانی‌های بی‌سابقه را «پنهان» می‌کند.

گزارشگر این روزنامه در تهران به نقل از تحلیلگران اقتصادی درون کشور نوشت که نرخ تورم بیشتر از ۴۷.۷ درصدی است که دولت آن را به عنوان تورم سالانه در آخر بهمن اعلام کرد و نرخ واقعی به بالاترین سطح در دست‌کم ۲۸ سال گذشته جهش یافته و از ۴۹ درصد هم فراتر رفته است.

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصاد سیاسی در تهران، به این روزنامه گفت مرکز ملی آمار ایران ظاهراً برای جلوگیری از اذعان به شکستن رکورد تاریخی نرخ تورم در دولت ابراهیم رئیسی از انتشار داده‌های حقیقی منع شده است. او تأکید کرد که این دولت نتوانسته تورم را مهار کند.

در همین رابطه، روزنامه اعتماد هفته گذشته نوشته بود که دولت در نمایش کاهش ظاهری نرخ تورم «با ارقام بازی می‌کند».

در حالی که این احتمال مطرح بود که پنهان کردن داده‌های واقعی تلاشی برای جلوگیری از اعلام شکست دولت در عملی کردن شعار اعلام‌شده از سوی رهبر نظام باشد، مرکز آمار مدعی بود که تأخیر در انتشار داده‌ها به دلیل تغییر سال پایه آماری از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ است.

با این حال، مرکز آمار بعداً مدعی شد که نرخ تورم اسفند ۱۴۰۱ برابر با ۴۶.۵ درصد و نرخ تورم فروردین ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۶ درصد بوده است.

در آغاز سال ۱۴۰۲، رهبر جمهوری اسلامی «مهار تورم» را شعار محوری این سال قرار داد اما بلافاصله پس از تعطیلات سال نو موج عظیمی از گرانی‌ها طغیان کرده و بهای انواع کالاهای اساسی، خدمات، خودرو و مصالح ساختمانی در مقایسه با پیش از نوروز به‌شدت افزایش یافته است. در چند هفته قیمت مرغ ۳۰ درصد دیگر و بهای خودرو ۲۰ درصد و بیشتر افزایش یافت.

بیشتر در این باره:

حداقل دستمزد کارگران کفاف «نُه روز» از زندگی یک خانواده را می‌دهد

در زمینه نابسامانی نرخ خودرو و هرج‌ومرج بازار خودرو، مجلس روز دهم اردیبهشت محمد فاطمی امین، وزیر صنعت را در یک نشستِ استیضاح برکنار کرد. روزهای پیش از آن نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه، و وزیر کشاورزی و وزیر آموزش و پرورش تغییر کردند.

اما محسن مهرعلی‌زاده، یکی از نامزدهای جناح «اصلاح‌طلب» در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌تازگی توئیت کرد که حتی اگر کل دولت رئیسی هم تغییر کند، چیزی از اوضاع تغییر نخواهد کرد.

مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران ماه گذشته در گزارش «اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲؛ بیم‌ها و امیدها» هشدار داد که در نبود چشم‌انداز برای دستیابی به توافق احیای برجام در فقدان اصلاحات ساختاری، شرایط اقتصادی و مالی در سال ۱۴۰۲ وخیم‌تر خواهد شد، تورم و بیکاری افزایش خواهد یافت، ارزش ریال بیشتر سقوط خواهد کرد و رشد اقتصادی کمتر از گذشته خواهد بود.

در شرایطی که میلیون‌ها ایرانی دشواری‌های معیشتی سنگین‌تری را تجربه می‌کنند و سفره آن‌ها خالی‌تر از هر زمان دیگر شده، به‌نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز، علی خامنه‌ای کماکان حامی ابراهیم رئیسی است و هفته گذشته نیز رؤسای سه قوه را به همکاری و همدلی بیشتر فراخواند.

روزنامه اعتماد به‌تازگی در گزارش میدانی از خرید مردم، با شماری از شهروندان که تا چندی پیش نیز در معیارهای اقتصاد به‌شدت ضعیف ایران هنوز طبقه متوسط محسوب می‌شدند، گفت‌وگو کرد که همگی تأکید داشتند: «در هفته‌های گذشته از خریدهای اساسی صرفنظر کرده، خورد و خوراک خود و خانواده را به‌شدت محدود کرده، برخی سال‌هاست گوشت نخریده و گاهی در مهمانی یا خانه دوستی شاید گوشت بخورند، میوه را هر از گاهی شاید دانه‌ای بخرند و هیچ بودجه‌ای برای تفریح ندارند.»

براساس نوشته اعتماد، سبد خرید خانوارها دست‌کم ۹۵ درصد کاهش یافته است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که درصد بزرگی از اجاره‌نشینان، محل زندگی خود را از محله‌های خود به محله‌های کم‌رفاه‌تر و حتی به خارج از شهرها و به روستاها منتقل کرده‌اند.

با استفاده از فایننشال تایمز، رادیو فردا، گزارش مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصاد دانشگاه تهران، اعتمادآنلاین؛ ف.ر/ ب.ب.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.