عبدالحسین ناهید، نویسنده کتاب “زنان ایران در جنبش مشروطه” درگذشت

سه شنبه, 22ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

zanan-dar-jonbesh-mashruteh

مدرسه فمینیستی: عبدالحسین ناهیدی آذر، نویسنده کتاب “زنان ایران در جنبش مشروطه” درگذشت. عبدالحسین ناهیدی آذر، مورخ آذربایجانی و نویسنده کتاب هایی همچون: زن در تاریخ ایران، زنان ایران در جنبش مشروطه، دو مبارز(به همراه رحیم رئیس نیا)، جنبش آزادیستان- قیام شیخ محمد خیابانی، روزنامه های تبریز در صدر مشروطه_به انضمام مجموعه روزنامه ناله ملت،نقش کودکان و نوجوانان در جنبش مشروطه، تجار و دهقانان ایران در عصر مشروطه خواهی و سه مبارز مشروطه، امروز ۲۱ بهمن ماه، در تبریز درگذشت.

این مورخ و نویسنده برابری خواه، در سال ۱۳۱۷ متولد شده بود.ناهیدی آذر پس از اتمام دوره مقدماتی دانشسرای تبریز به استخدام اداره فرهنگ در آمد و راهی تدریس در روستاهای شبستر شد.همزمان با تدریس،تحصیل خود را در رشته تاریخ و جغرافیا در دانشگاه تبریز ادامه داد و به اتمام رساند.وی از جمله معلمینی بود که با محفل زنده یاد صمد بهرنگی و یاران او در ارتباط نزدیک بود و در سال ۱۳۵۰ به مدت تقریبی یک سال بازداشت و روانه زندان شهربانی شد که چندی بعد کمیته مشترک ضدخرابکاری نامیده می شود.

او همواره به تحقیق در زمینه تاریخ مشغول بوده و کارهایش در زمینه تاریخ زنان از نخستین تحقیقات تخصصی در امور زنان می باشد.همچنین وی از اساتید صاحب نظر در مورد تاریخ نهضت آزادیستان و قیام شیخ محمد خیابانی بود. او علاوه بر کتاب های فوق،دهها مقاله ارزشمند را در کارنامه خود دارد. همچنین استاد عبدالحسین ناهیدی آذر از حامیان و نخستین امضا کنندگان کمپین یک ملیون امضا به شمار می رفت و همواره پشتیبان فعالیت های برابری خواهانه زنان بود.

مدرسه فمینیستی درگذشت این محقق و پژوهشگر برابری خواه را به همه فعالان جنبش زنان به ویژه کنشگران جنبش زنان در آذربایجان، تسلیت می گوید. یادش گرامی باد.

لازم به یادآوری است که تشییع جنازه ایشان، فردا ۲۲ بهمن، راس ساعت ۱۰ صبح در وادی رحمت تبریز برگزار خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.