ظرف یک ماه، میوه در ایران ۱۵ درصد گران‌تر شد؛ گرانی لبنیات «در راه است»

دوشنبه, 18ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

بازار میوه و تره‌بار در ایران

بازار میوه و تره‌بار در ایران

قیمت انواع میوه و خشکبار در ایران فقط طی ماه فروردین بیش از ۱۵ درصد گران‌تر شده است. این در حالی است که موج گرانی‌ها برای انواع لبنیات نیز در راه است.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت آمارهای ماهانه و سالانه مرکز آمار درباره تورم در کشور را منتشر کردند.

بر اساس این آمارها، در فروردین ماه امسال بیشترین گرانی‌ها مربوط به گروه میوه و خشکبار بوده است به طوری که قیمت متوسط این دسته از مواد خوراکی در یک ماه ۱۵.۳ درصد افزایش یافت.

پس از آن، خدمات مربوط به حمل و نقل در ایران با نزدیک ۹ درصد، بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرده است.

افزایش قیمت مواد غذایی، به‌ویژه میوه، در ایران در حالی است که رسانه‌ها هشدار داده‌اند در صورتی که ستاد تنظیم بازار با قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر لیتر شیر خام موافقت و آن را ابلاغ کند، قیمت شیر خام نیز نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۵ درصدی همراه خواهد شد.

وب‌سایت تجارت‌نیوز روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت نوشت که در صورت چنین افزایشی برای شیرخام، انواع لبنیات نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد داشت.

پیشتر علی احسان‌ظفری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران، درباره افزایش قیمت لبنیات هشدار داده که این امر منجر به «کاهش هر چه بیشتر سرانه مصرف لبنیات» خواهد شد.

او گفته است: «سال گذشته قیمت لبنیات حدود ۸۵ درصد افزایش یافت که منجر به کاهش ۳۵ درصدی سرانه مصرف شد. حالا اگر در شرایط فعلی مجددا به دنبال افزایش قیمت باشیم باید شاهد تعطیلی کارخانه‌های تولیدی یکی پس از دیگری باشیم.»

اعلام تورم ۴۶ درصدی برای سال ۱۴۰۱

همچنین مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌ها بر اساس سال پایه ۱۴۰۰، در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به نزدیک ۴۶ درصد رسید.

این در حالی است که شورای عالی کار در آخرین روز سال گذشته میزان حداقل دستمزد کارگران را فقط «۲۷ درصد» افزایش داد.

رقم اعلام‌شده برای افزایش دستمزد کارگران بسیار پایین‌تر از رقم اعلام‌شده برای خط فقر در ایران است، زیرا بر اساس گزارش‌ها خط فقر در کشور به ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

افزایش کمتر دستمزدها نسبت به میزان تورم موجی از اعتراضات صنفی و کارگری را از ابتدای امسال به وجود آورده است.

این در حالی است که همین آمارهای رسمی تورم نیز چندان قابل اعتماد نیست.

هفته گذشته، روزنامه بریتانیایی فایننشال‌تایمز گزارش داد در شرایطی که بحران اقتصادی ایران عمیق‌تر شده، دولت ابراهیم رئیسی داده‌های واقعی در خصوص میزان تورم و گرانی‌های بی‌سابقه را «پنهان» می‌کند.

با استفاده از تجارت‌نیوز، ایسنا و مرکز آمار ایران؛ م.ت / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.