بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های استان اردبیل شناسایی شد

پنجشنبه, 21ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

 بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های استان اردبیل شناسایی شد

 

اردبیل- ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از ثبت حضور بیش از ۱۵هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های این استان در یک سال گذشته خبر داد.

حسن قاسم‌پور روز پنج شنبه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: استان اردبیل به خصوص شهرهای شمالی مانند پارس‌آباد و اصلاندوز در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد و تعداد زیادی از گونه‌های مختلف پرنده در تالاب‌ها، آب‌بندها، شالیزارها، حاشیه رودخانه ‌ها و مزارع برای استراحت و زمستان‌ گذرانی فرود می‌آیند.

وی با بیان اینکه پارسال بیش از ۱۵ هزار بال پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب ها و آبگیرهای استان سرشماری شدند، گفت: شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر “آب؛ حفظ حیات پرندگان” انتخاب شده که بیانگر اهمیت وجود آب برای حیات پرندگان مهاجر است.

وی اظهار کرد: غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ، زنگوله بال، خوتکا، پلیکان خاکستری، قوی فریاد کش، اردک تاجدار، اردک سرسبز، اردک ارده‌ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، پاشلک، انواع آبچلیک‌ها و حواصیل‌ها، کشیم کوچک، چنگر، باکلان کوچک و باکلان بزرگ از جمله پرندگان مهاجر استان اردبیل هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه اردبیل ۱۸ سایت سرشماری پرندگان دارد، بیان کرد: بیشترین جمعیت پرندگان شمارش شده به سایت‌های میل مغان، تپراق کندی و شورابیل اختصاص دارد.

قاسم‌پور با اشاره به وجود ۵۱ تالاب با مساحت ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان اردبیل اظهار کرد: تالاب های استان دارای ارزش زیستگاهی و اکولوژیکی بوده و هر سال مورد پایش زیست محیطی قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: پایش و سرشماری سالانه پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان اردبیل به منظور برآورد جمعیت و تنوع گونه‌ها، مقایسه جمعیت و تنوع پرندگان موجود در هر یک از مناطق تالابی، توصیف تغییرات حاصله در اندازه جمعیت و پراکنش جمعیت‌های پرندگان مهاجر آبی در راستای مدیریت بهینه و حفاظت از پرندگان مهاجر و ارزیابی اهمیت هر یک از سایت‌ها سرشماری پرندگان مهاجر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل تشدید اقدامات حفاظتی و پایش و اقدامات مدیریتی احیا و ساماندهی که توسط حفاظت محیط زیست استان در سطح تالاب‌ها به ویژه تالاب‌های نوار مرزی و مناطق حفاظت شده صورت گرفته است، شاهد رشد چشمگیر مهاجرت پرندگان هستیم و امیدواریم با اجرای طرح مدیریت جامع تالاب در تالاب‌های مهم استان، شاهد افزایش شمار پرندگان مهاجر در استان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: مهاجرت پرندگان در حفظ بقای حیوان، ثبات اکولوژیک زیستگاه‌ها و تنوع زیستی مناطق دارای نقش حیاتی بوده و علاوه بر این دارای ارزش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) نیز است و به همین دلیل روز جهانی پرندگان مهاجر فرصتی برای ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه شکار و صید پرندگان مهاجر ممنوع بوده و ماموران حفاظت محیط زیست به طور شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی بوده و با شکارچیان متخلف برخورد خواهند کرد، از دوستداران حیات وحش خواست هرگونه تخلف زیست محیطی را به شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، روز جهانی پرندگان مهاجر در سال ۲۰۰۶ با هدف ارتقای آگاهی در خصوص اهمیت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها، تهدیداتی که این پرندگان با آن مواجهند، ارزش اکولوژیک پرندگان مهاجر و نیاز به همکارهای بین‌المللی برای حفاظت از این گونه‌ها توسط دبیرخانه توافقنامه پرندگان آبزی آفریقایی- اوراسیایی با همکاری کنوانسیون گونه‌های مهاجر وحشی نام‌گذاری شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.