کانون مدافعان حقوق بشر: ادامه حصر اصرار بر قانون‌شکنی است

جمعه, 25ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

musavi-karrubi

کانون مدافعان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای در آغاز چهارمین سال حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، نه تنها اقدام حکومت در آغاز حصر این افراد را حتی بر پایه قوانین خود جمهوری اسلامی «غیرقانونی» دانسته، بلکه تداوم آن در سه سال گذشته را نیز «اصرار بر قانون‌شکنی» توصیف کرده است.

در حالی که بر اساس قانون اساسی ایران «حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد»، مسئولان قضایی جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند که حصر خانگی رهبران جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بدون برگزاری دادگاه و صدور حکم قضایی بوده است.

آقایان موسوی و کروبی پس از دعوت از هواداران خود برای راهپیمایی در حمایت از انقلاب‌های مردم مصر و تونس در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، به تدریج در حبس خانگی قرار گرفتند.

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، و فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، نیز در کنار همسران خود در حبس قرار گرفتند، اما خانم کروبی پس از مدتی آزاد شد.

مهدی کروبی نیز اکثر این مدت را در ساختمان‌های ویژه وزارت اطلاعات که به «خانه امن» مشهور است گذرانده و به تازگی به خانه خود منتقل شده است.

در حالی که حصر خانگی این افراد از ابتدا با واکنش‌ها و اعتراضات زیادی از جانب تعدادی از حامیان آنها و اشخاص و نهادهای مدافع حقوق بشر مواجه شده، برخی مسئولان رسمی ایران مانند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته‌اند که «سران فتنه با رافت اسلامی نظام زنده مانده‌اند».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقام‌های دیگر به تبعیت از او، اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ را «فتنه» می‌نامند.

در بیانیه تازه کانون مدافعان حقوق بشر تاکید شده است که «حصر این افراد با اعمال شرایط امنیتی شدید همراه بوده است، به گونه‌ای که گاه مانع دیدارشان با فرزندان شده‌اند. محصورشدگان حتی از داشتن نور و هوای تازه هم محروم بوده‌اند.»

این نهاد که ریاست آن با شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی برنده جایزه صلح نوبل است، در انتهای بیانیه خود، ادامه حصر خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «تداوم رفتاری» دانسته که «مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ با آن مخالفت کردند» و خواستار «رفع حصر و آزادی بدون قید و شرط» آنها شده است.

همزمان وب‌سایت کلمه نیز با انتشار متن نامه‌ای به حسن روحانی، از هواداران میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد دعوت کرده است تا با امضای این نامه، از رئیس جمهور ایران بخواهند به «وعده‌ خود» برای آزادی این افراد عمل کند.

کلمه افزوده است که این نامه پس از دریافت امضاها «توسط شخصیت‌های مورد اعتماد به صورت رسمی و شفاف» به آقای روحانی تحویل داده شده و «مورد پیگیری قرار خواهد گرفت».

رئیس جمهور فعلی ایران در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که پس از ریاست جمهوری‌اش، رفع حصر از رهبران معترضان را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه، ۲۱ بهمن، گفت که افرادی برای رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی «بی‌جهت تلاش می‌کنند که به نتیجه هم نمی‌رسند».

به گفته آقای محسنی اژه‌ای، تا زمانی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی از اقدامات به گفته او «مجرمانه خود ابراز برائت و توبه» نکنند و «بر این موضع باشند»، در وضعیت حصر آنها «اتفاقی نخواهد افتاد» و «شرایط مثل سابق خواهد بود».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.