نیروهای حراست پردیس هنرهای زیبا دانشجویان را کتک زدند

یکشنبه, 24ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

جو امنیتی در دانشگاه‌ها و صدور احکام اخراج و تعلیق دانشجویان ادامه دارد

احسان نادرپور 

پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران روز شنبه ۲۳ اردیبهشت صحنه اعتراض‌های دانشجویی و درگیری نیروهای حراست با دانشجویان بود. نیروهای حراست دانشگاه تهران روز شنبه با حمله به دپارتمان نمایش و موسیقی پردیس هنرهای زیبا به بهانه پوشش دانشجویان، با آن‌ها درگیری شدند. در پی این اقدام حراست، برخی از استادها و نگهبانان مسن دانشکده نیز هدف توهین و ضرب و شتم قرار گرفتند و گفته می‌شود نیروهای حراست گلوی یکی از دانشجویان را به‌شدت فشار داده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارش خود از اتفاق‌های روز شنبه، نوشت که حمله نیروهای حراست به دانشجویان به کبودی و آسیب‌دیدگی دانشجویان و همچنین شکسته شدن سازهای آنان منجر شد. طی این درگیری، حراست نه‌تنها به دانشجویان بلکه به استادان و مدیرگروه دانشکده‌ مربوطه نیز هجوم برد و با آن‌ها هم درگیر شد. برخی از نیروهای حراست که در این درگیری دانشجویان را کتک زدند، فاقد لباس فرم یا برچسب نام و کد روی لباسشان بودند.

دانشجویان متحد نیز اعلام کردند نیروهای حراست یک دانشجو را که به کلاسی پناه برده بود، برای دقایقی درون کلاس حبس کردند و سعی داشتند موبایل و کارت دانشجویی او را بگیرند.

مقاومت دانشجویان برای ورود به کلاس با سر دادن شعار همراه بود. دانشجویان در این پی این اتفاق شعارهای «زن، زندگی، آزادی»، «حراست برو گمشو»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

طی هفته‌های گذشته، در مناطق اطراف دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر نیز مشکلاتی برای دانشجویان به وجود آمده است و نیروهای امر به معروف با حضور در اطراف دانشگاه‌ها برای دانشجویان مزاحمت ایجاد می‌کنند. حضور این نیروهای  در اطراف دانشگاه تهران در مواردی به درگیری میان آنان و دانشجویان منجر شده است و دانشجویان دانشگاه تهران به همین علت بیرون از دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و این افراد را با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» خطاب قرار داده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان درباره این خبر نوشت که نیروی انتظامی چندی پیش طی جلسه‌ای با دانشجویان و مسئولان دانشگاه، پیگیری و برخورد با این افراد را وعده داده بود اما مسئله تعرض به دانشجویان همچنان ادامه دارد.

روزنامه شرق نیز روز شنبه در گزارشی، به برخوردهای امنیتی با دانشجویان دانشگاه علامه اشاره کرد. در این گزارش به مواردی از تعلیق دانشجویان از تحصیل، اخراج از خوابگاه و پرونده‌سازی در دادسرای امنیت اوین برای این دانشجویان اشاره شده است.

در گزارش شرق به دانشجویان ممنوع‌الورودی هم اشاره شده است. بر این اساس، برخی از این دانشجویان گفته‌اند که تنها با مراجعه حضوری می‌توانستند از ممنوع‌الورود شدنشان مطلع شوند. دانشجویان دانشگاه علامه در واکنش به صحبت‌های معتمدی، رئیس این دانشگاه، که گفته بود کمتر از چهار یا پنج دانشجو با حکم کمیته‌های انضباطی از تحصیل محروم شده‌اند، گفتند: «بیش از هفت دانشجو از جمله فاطمه حمیدی بهشتی، زینب کیان‌فرد، علی اسمعیل فراهانی، ساغر رحیمی شاد، دنیا کاسبی، زهرایاس معینی و علیرضا کاظمی مقدم به مدت یک ترم اجرایی و یک ترم تعلیقی، از تحصیل محروم شدند.»

همچنین در حالی که رئیس دانشگاه اعلام کرده بود برای کمتر از ۲۰ دانشجو پرونده انضباطی تشکیل شده است، دانشجویان این تعداد را تاکنون ۴۷ نفر عنوان کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که یک سیاست تنبیهی مداوم و سیستم اقتدارگرایانه داخلی بر دانشگاه علامه حاکم است. یکی از دانشجویان در مورد جو حاکم بر دانشگاه علامه گفت: «اینجا انگار هیچ حدومرزی وجود ندارد و دانشجو دائم از طریق ابزارهای مختلف محدود می‌شود. در واقع، اگر ما به صورت مشخص به آیین‌نامه‌ انضباطی موجود هم نقد داریم، وضعیت تاسف‌بار این است که حتی این روند بر اساس همین آیین‌نامه‌ها هم نیست. در واقع تمامی حقوق اولیه برای هر نوع اعتراضی به‌سادگی انکار می‌شود. دانشجو حق هیچ‌گونه کنشی را ندارد. این کنش‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، هم به خاطر این است که دانشجویان نمی‌خواهند به وضعیت موجود تن دهند، اما در واقعیت، هرگونه کنشی در دانشگاه علامه تخطی محسوب می‌شود و دانشجوی خوب کسی است که حتی به حق خود هم واقف نباشد.»

تداوم محرومیت دانشجویان با احکام کمیته‌های انضباطی

محکومیت دانشجویان به اخراج و تعلیق در کمیته‌های انضباطی کماکان ادامه دارد و فعالان دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران با وجود گذشت چند ماهه از اعتراض‌های سراسری، همچنان بابت اعتراض و فعالیت‌های خود با برخوردهای امنیتی روبرو می‌شوند. در همین راستا زانا سجودی، دانشجوی ورودی ۱۳۹۸ کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی و عضو تیم کاراته این دانشگاه، با حکم شورای تجدیدنظر انضباطی دانشگاه خوارزمی به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و توبیخ کتبی به همراه درج در پرونده محکوم شده است.

فاطمه صدری‌فر، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم، نیز با حکم شورای تجدیدنظر انضباطی این دانشگاه به چهار ترم محرومیت از تحصیل و تغییر محل تحصیل محکوم شد. او پیش‌تر در شورای بدوی انضباطی به دلیل شرکت در اعتصابی یک‌روزه به اخراج از دانشگاه محکوم شده بود.

سپیده رشنو، دانشجوی کارشناسی رشته نقاشی دانشگاه الزهرا، نیز در شورای بدوی انضباطی این دانشگاه به بهانه «رعایت نکردن پوشش اسلامی»، به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. رشنو پیش از این در تیر ۱۴۰۱، به علت مقاومت در برابر دخالت‌های یک زن آمر به معروف در نوع پوششش، دستگیر شده بود. ویدیو درگیری او و آمر به معروف بازخورد وسیعی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. او پس از گذشت مدتی از بازداشتش، با چهره‌ای که نشانه‌های شکنجه بر آن مشهود بود، به اعتراف اجباری در  صداوسیمای جمهوری اسلامی وادار شد.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد خبر داد که محمد دارکش، دانشجوی ترم آخر دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و فعال صنفی معلمان، با حکم بدوی شورای انضباطی این دانشگاه به علت ایجاد بلوا و آشوب، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است. بر اساس این گزارش در پی ابلاغ این حکم، این دانشجو به آن اعتراض کرد اما کمیته انضباطی دانشگاه تهران طی اقدامی غیرقانونی حکم بدوی را تشدید کرد و در حکم جدید به او اعلام کردند که پرونده‌ اخراجش را به وزارت علوم ارجاع داده‌اند.

رساله دکترای دارکش با عنوان «تحولات نئولیبرالی آموزش عمومی در ایران پس از انقلاب» از آذرماه ۱۴۰۱ برای دفاع آماده است اما معاونت دانشگاه تهران با بستن حساب آموزشی این دانشجو پیش از تشکیل جلسه کمیته انضباطی و صدور حکم مانع برگزاری جلسه دفاع شده است.

هفته گذشته اعلام شد که انجمن آرمان دانشجویان در پی شکایت حراست دانشگاه علم و صنعت به شش ماه تعلیق محکوم شده است. انجمن رویش دانشجویان در اعتراض به تعلیق انجمن آرمان دانشجویان و فضای سرکوب و ارعاب ایجاد شده در دانشگاه علم و صنعت بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه خطاب به مسئولان دانشگاه علم و صنعت آمده است: «در خلال خیزش زن، زندگی، آزادی این تشکل‌های به‌راستی دانشجویی بودند که تمام‌قد کنار دانشجویان ایستادند و از کرامت انسانی و حقوق دانشجویان در مقابل جور و ستم شما دفاع کردند. اما شما به سنگ‌اندازی در برگزاری برنامه‌های تشکل‌ها کفایت نکردید و حال با تعلیق انجمن آرمان دانشجویان این تشکل را به مدت شش ماه از هرگونه فعالیتی باز داشته‌اید.»

انجمن رویش دانشجویان در این بیانیه به اقدام‌های ماه‌های اخیر حراست دانشگاه هم واکنش نشان داد و ضمن نام بردن از موارد آزار و اذیت‌ حراست و مسئولان دانشگاه نوشت: «ما با دوستانمان در انجمن آرمان اعلام همبستگی می‌کنیم. هیئت‌رئیسه دانشگاه با این حکم که حتی با قوانین فعلی نیز پر از اشکال است، نشان داد چیزی جز آلت دست نهادهای امنیتی نیست. همچنین منصور انبیا، ریاست انتصابی دانشگاه، منفورتر از هر زمانی، فارغ از اختیار، دستورات دیکته‌شده را اجرایی می‌کند.»

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.