تهران با حلبی‌آباد‌ها «محاصره می‌شود»؛ رکورد افت ساخت‌ مسکن در «۲۳ سال اخیر»

یکشنبه, 24ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

حلبی‌آبادهای تهران

حلبی‌آبادهای تهران

رسانه‌های ایران از کاهش ساخت‌‌وساز مسکن در پایتخت ایران «به کمترین میزان ۲۳ سال اخیر» خبر داده‌اند و یک کارشناس مسکن نیز نسبت به رشد «حلبی‌آبادها» در اطراف تهران هشدار داده‌ است.

احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با وبسایت انتخاب، درباره پدیده «خانه‌های اشتراکی» و «پشت‌بام‌خوابی» در تهران هشدار داد و گفت که میزان درآمدهای مردم با اجاره‌های مسکن «تعادل» ندارد.

او گفت: «عده‌ای نمی‌توانند خانه‌ای را حتی در محلات پایین تهران کرایه کنند. اجاره کردن یک خانه ۵۰ متری در نازی‌آباد [واقع در جنوب تهران] الان به صد میلیون [پول پیش] و ماهی ده میلیون [اجاره] رسیده است.»

این کارشناس افزود در صورت عدم کنترل تورم در ایران «وضعیت بدتر می‌شود» و «دور تا دور شهر را حلبی‌آبادها محاصره خواهند کرد.»

این کارشناس مسکن درباره نقش دولت جمهوری اسلامی در وضعیت فعلی بازار مسکن نیز گفت: «طرح‌های دولت در حوزه مسکن تماما شکست خورده است، تنها طرحی که مقداری به اجرا رسید مسکن مهر بود که بخشی از مردم به خانه رسیدند، دیگر طرح‌ها اصلا خروجی نداشت.»

همچنین علی‌اکبر عیوضی، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران، به خبرگزاری ایلنا گفت: «در هیچ کجای شهر تهران اجاره ماهانه کمتر از ۷ یا ۸ میلیون تومان نیست آنهم به شرط آنکه حداقل ۲۰۰ میلیون تومان برای رهن بپردازی.»

گرانی مسکن در ایران در سال‌های اخیر موجب افزایش حاشیه‌نشینی و ظهور پدیده‌های «گورخوابی»، «پشت‌بام‌خوابی» یا «خانه‌های اشتراکی» شده است.

رکود ساخت و ساز مسکن در ایران به ویژه تهران

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی در ابتدای این دولت، وعده داده بودند که در عرض چهار سال، چهار میلیون واحد مسکن در ایران ساخته خواهد شد.

اما به مرور دولت رئیسی از این وعده خود عقب‌نشینی کرد و اکنون با گرفتن مالیات سنگین از خانه‌های خالی قصد دارد که تعدادی از خانه‌های از قبل ساخته شده را وارد بازار مسکن کند.

رکود در ساخت و ساز مسکن در ایران در حالی است که پایگاه اصولگرای «نود اقتصادی» روز یکشنبه نوشت که براساس آمارهای مرکز آمار ایران، ساخت‌وساز مسکن در پایتخت «به کمترین مقدار ۲۳ سال اخیر رسید.»

بر اساس این گزارش، از تعداد پراوانه‌های ساختمانی صادر شده برای احداث مسکن در کشور، تعداد واحدهای درج شده در پروانه ساختمانی پایتخت در ۹ماهه ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار و ۳۸ واحد رسیده که کاهش ۸.۹ درصدی نسبت به ۹ماهه ۱۴۰۰ دارد.

همچنین بر اساس این آمارها، تعداد واحدهای درج شده در پروانه ساختمانی شهر تهران در سال ۱۴۰۰ درمجموع ۴۴ هزار و ۵۴۹ واحد بوده که این تعداد کمترین ساخت‌وساز از سال ۱۳۷۷ بوده است.

این پایگاه خبری اقتصادی افزود که انتظار می‌رود در زمستان ۱۴۰۱ نیز روند ۹ماهه تکرار شود که در آن صورت، «ساخت‌وساز کل ۱۲ماهه ۱۴۰۱ نیز کمتر از ساخت‌ساز دوره ۲۳ ساله ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۱ باشد.»

بر اساس گزارش‌های انتخاب، نود اقتصادی و ایلنا؛ م.ت / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.