گزارشگران بدون مرز: خامنه‌ای تنها مسئول حصر است

شنبه, 26ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

gozareshgaran

در بیانیه‌ای به مناسبت سومین سالگرد حصر رهبران جنبش سبز، سازمان گزارشگران بدون مرز، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را «تنها مسئول» حبس و حصر مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی معرفی کرد.

این سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، در بیانیه‌ای که روز ۲۵ بهمن، به مناسبت سومین سالگرد حصر این سه تن منتشر کرد، تاکید کرد که رهبر ایران به عنوان «عامل چیرگی خودسری و مصونیت از مجازات در کشور»، تنها مسئول این «اقدام خودسرانه» نیز هست.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی و فاطمه کروبی، از بهمن‌ماه ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند. محل حصر آقای کروبی پس از مدتی به ساختمان‌های ویژه وزارت اطلاعات مشهور به «خانه امن» منتقل شد، هرچند او به تازگی و پس از بیش از دو سال به منزل خود بازگردانده شد تا در حصر خانگی قرار بگیرد.

همسر مهدی کروبی نیز حدود دو سال پیش از حصر آزاد شد. در این مدت اما تغییری در وضعیت حبس خانگی آقای موسوی و خانم رهنورد به وجود نیامده است.

گزارشگران بدون رمز در بیانیه خود، حبس و حصر این افراد را هم نقض فاحش قانون اساسی و قوانین داخلی جمهوری اسلامی دانسته و هم خلاف تعهدات بین‌المللی رسمی دولت ایران.

این سازمان همچنین بر «مسئولیت» حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در این باره تاکید کرده و گفته است که آقای روحانی «وعده آزادی همه زندانیان سیاسی را در پی به قدرت رسیدن فراموش کرده است».

حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، عملا پس از راه‌پیمایی ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ در ایران در حمایت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس آغاز شد.

آقایان موسوی و کروبی که نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ بودند، در آن روز خواسته بودند تا به آنها برای برگزاری تظاهرات مجوز رسمی داده شود.

مجوز صادر نشد، اما گروه‌های حامی معترضان، در فراخوان‌هایی بر برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن تاکید کردند. در نهایت نیز هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات دست‌کم دو کشته بر جای گذاشت.

پس از آن احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در یک سخنرانی خواستار آن شد که موسوی و کروبی در خانه‌های خود «زندانی» شوند.

این حبس بدون برگزاری دادگاهی برای این چهره‌های معترض بوده است. سخنان گوناگونی -از جمله طی ماه‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی- در مورد وضعیت حصر آنها مطرح شده، اما گروهی از مقام‌های عالی‌رتبه حکومتی بر «توبه» برای رفع حصر تاکید دارند.

چهره‌های معترض چنین کاری نکرده‌اند. فرزند مهدی کروبی نیز اخیرا از قول پدر خود اعلام کرد که او «نزد خدایان زمینی توبه نمی‌کند».

در همین حال دولت‌های آمریکا و آلمان، سازمان عفو بین‌الملل، کانون مدافعان حقوق بشر و … نیز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای در سومین سالگرد حبس این افراد، خواستار آزادی آنها شده‌اند.

این در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور، پیشتر گفته است که افراد برای رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی «بی‌جهت تلاش می‌کنند که به نتیجه هم نمی‌رسند».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.