انجمن قلم آمریکا جایزه «آزادی نگارش» را به نرگس محمدی، فعال حقوق‌ بشر زندانی، می‌دهد

دوشنبه, 25ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

نرگس محمدی
رادیو فردا

انجمن قلم آمریکا اعلام کرد جایزه «آزادی نگارش» خود را امسال به نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ایرانی، اعطا خواهد کرد.

خانم محمدی هم اکنون به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در زندان اوین محبوس است.

انجمن قلم آمریکا در مراسم ویژه سالانه خود در روز ۲۸ اردیبهشت در موزه تاریخ طبیعی نیویورک که با عنوان «جشن ادبی آمریکا» برگزار می‌شود، ضمن اعطای این جایزه، فعالیت­‌ها و مبارزات خانم محمدی در راه آزادی بیان و اندیشه را مورد ستایش قرار خواهد داد.

سوزان نوسل، مدیر اجرایی انجمن قلم آمریکا، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت: «نرگس محمدی به‌دلیل شهامت و مقاومت تزلزل‌ناپذیرش در برابر کارزار حکومت ایران برای وادار کردن او به سکوت، الهام‌بخش همه جهانیان است. فداکاری­‌های او و خانواده‌اش قلب آدمی را به درد می‌­آورد. او در یکی از خشن‌ترین کشورها برای نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان امید و راهنمای آزادی بیان است».

تقی رحمانی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی و همسر نرگس محمدی، به نیابت از او این جایزه را دریافت خواهد کرد.

جایزه دیگر این انجمن یعنی جایزه «خدمات ادبی شنیداری» امسال به لورن مایکلز فیلمنامه‌نویس و خالق شو زنده و طنز «پخش زنده شنبه شب» اهدا می‌شود.

جایزه «آزادی نگارش» انجمن قلم آمریکا به نویسندگانی اهدا می‌­شود که به‌دلیل آثار و نوشته‌های خود سرکوب و زندانی شده‌­اند.

کسو ژیونگ، فعال حقوق مدنی و استاد سابق دانشگاه پکن که در چین به اتهام «براندازی» به چهارده سال زندان محکوم شده و ولادیسلاو یسیپنکو، روزنامه‌نگار آزاد اوکراینی و همکار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی که دو سال پیش در شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه دستگیر شد، از جمله برندگان این جایزه در سال‌های اخیر هستند.

نرگس محمدی، ۵۱ ساله، در دوران زندانی طولانی خود مجازات­‌های خشنی از جمله شکنجه و حبس در سلول انفرادی را تحمل کرده­ است.

او پس از هشت سال و نیم حبس به‌دلیل محکومیت به جرایم گوناگون از جمله «ایجاد تشکل‌های غیرقانونی» و «توطئه علیه نظام» در سال ۹۹ آزاد شد.

خانم محمدی مدتی نیز نایب رییس مرکز مدافعان حقوق بشر بود که توسط حکومت ایران منحل شده است.

نرگس محمدی که اکنون در حال گذراندن بقیه حکم ۱۶ سال حبس در زندان اوین است، روز ۱۲ اردیبهشت امسال نیز همراه با نیلوفر حامدی و الهه محمدی برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات از یونسکو شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.