تجمع در چند دانشگاه‌ ایران؛ دانشجویان با «لباس عزا» به «قتل سه شهید راه آزادی» اعتراض کردند

شنبه, 30ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

پلاکارد یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) در تهران؛ شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

پلاکارد یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) در تهران؛ شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

گزارش‌ها از دانشگاه‌های مختلف کشور نشان می‌دهد دانشجویان چند دانشگاه از جمله دانشگاه تهران، امیرکبیر، بهشتی، تربیت مدرس، و زنجان در اعتراض به موج تازه اعدام‌ها تحصن و تجمع کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، تجمع دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به اعدام سه معترض، با حمله نیروهای حراست مواجه شد.

به گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، این تجمع که در اعتراض به اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، و سعید یعقوبی، سه متهم پرونده خانه اصفهان با عنوان «اعتراض به قتل ۳ شهید راه آزادی» و با «لباس عزا» برگزار شد، با وجود «فضای امنیتی» و تهدید پلیس فتا به بازداشت دانشجویان ادامه یافت.

بر اساس این گزارش، تجمع با وجود «برخورد فیزیکی حراست» و «سرکوب شدید»، حدود یک ساعت طول کشید.

 

 

با وجود این که گزارش شده مأموران حراست «به دانشجویان حمله‌ور شده و دانشجویان را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند» و «رییس حراست این دانشگاه (حضرتی) با فریاد سعی در تهدید دانشجویان به قصد پراکنده کردن آنان را داشت، اما دانشجویان با راهپیمایی در محوطه دانشگاه شعارهای «مرگ بر این ولایت» و «زن زندگی آزادی» سر دادند.

 

 

بر اساس یک تصویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته «مرگ بر جمهوری اعدامی» و هشتگ «بچه‌های ایران» به اعدام سه معترض در اصفهان اعتراض می‌کند. 

شورای صنفی دانشجویان ایران گزارش داده است که دانشجویان در دانشگاه زنجان نیز رخت عزا بر تن کرده‌اند.

معترضان در این دانشگاه شعار دادند: «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «مسئول بی‌کفایت نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «بازرگان استعفا استعفا»، «میگن بودجه نداریم به جاش دیوار می‌سازند»، و «دانشجو داد بزن حقتو فریاد بزن.»

 

 

در دانشگاه تهران نیز، ده‌ها دانشجوی معترض در مقابل اتاق معاون کل دانشگاه و رئیس کمیته انضباطی «در اعتراض به احکام کمیته‌های انضباطی و احضارهای فله‌ای» تحصن کردند.

اعتراضات دانشجویی، شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
اعتراضات دانشجویی، شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

همچنین، عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «اعدام را متوقف کنید»، «بگذارید نفس بکشیم»، و «سکوت ما خیانته، هم‌دستی با جنایته»، به اعدام سه معترض در اصفهان اعتراض کردند.

تجمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در تهران، شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
تجمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در تهران، شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

با اعدام سه معترض دیگر در ایران، اعتراضات شهروندان شدت گرفته و بنا بر گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، تجمع، تحصن، راهپیمایی، و شعارهای شبانه در شهرهای ایران از شدت گرفته است.

یک ویدئوی شهروندی شمار قابل توجهی از مردم تهران را نشان می‌دهد که روز شنبه در ایستگاه مترو تئاتر شهر شعار می‌دهند «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه.» 

از: صدای آمریکا

 
 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.