گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر اردیبهشت ۱۴۰۲

دوشنبه, 1ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با قریب به ۱۱۴ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

اردیبهشت ماه با قریب به ۱۱۴ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، از متهمان پرونده موسوم به “خانه اصفهان”، در زندان دستگرد اصفهان، علیرغم وجود نواقص بسیار، ابهامات متعدد در پرونده و واکنش های گسترده بین المللی نسبت به این موضوع، به مرحله اجرا در آمد.

در ماه سپری شده، حبیب اسیود فعال سیاسی، شهروز سخنوری در زندان رجایی شهر کرج، دو زندانی متهم به سب النبی در زندان اراک، سه زندانی در زندان بیرجند، سه زندانی در زندان های قزوین و نیشابور، پنج زندانی در زندان رجایی شهر کرج، چهار زندانی در زندان لاکان رشت، هفت زندانی در زندان های بیرجند، یزد و وکیل آباد مشهد، شش زندانی در زندان کرمان، پنج زندانی در زندان های میناب و بندرعباس اعدام شدند.

گفتنی است، رئیس‌ کل دادگستری استان فارس از تایید حکم اعدام دو متهم پرونده موسوم به “واقعه حرم شاهچراغ” خبر داد. به گفته وی، احکام اعدام این افراد به زودی در ملا عام اجرا خواهد شد.

در ضمن، یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل همسرش، دو متهم دیگر در تهران و مشهد از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در ماهی که گذشت، تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان محکوم به اعدام در مقابل زندان قزلحصار با ورود نیروهای گارد ویژه پلیس به خشونت کشیده شد. بر اساس شواهدی که بدست هرانا رسیده، ماموران از گاز اشک آور برای سرکوب معترضان استفاده کرده و به سمت آنان با سلاح های ساچمه زن تیراندازی کردند.

در این ماه، علیرضا بهشتی شیرازی، فاطمه (مژگان) تدریسی، امیرحسین مرادی، عبدالله مومنی، رضا محمدحسینی، غفار رضائیان در تهران، علی جهانیان در همدان، محمدرضا امانی در شبستر، سه تن از اعضای خانواده مجید کاظمی، حسن عباسی در بندرعباس و سجاد شهرابی بازداشت شدند.

در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت آرش صادقی به چهار سال و سه ماه حبس، روح الله نخعی به دو سال و هفت ماه حبس، صابر خدامرادی به هفت ماه حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق، جمال علیزاده، حاصل قدو و عبدالرحمن محمدی ارشد، مجموعا به تحمل یازده سال و شش ماه حبس، آرمان صادقی به هفت ماه و نیم حبس، هفتاد و چهار ضربه شلاق و خلع لباس روحانیت، مهران قره باغی به ده سال و یک ماه حبس و محرومیت های اجتماعی، مسلم سعیدپور به یک سال حبس، مجید شیعه علی به دو سال و شش ماه حبس، مریم وحیدیان به چهار سال حبس، سپیده قلیان به دو سال حبس، کیوان صمیمی به شش سال حبس، عباد حبیبی به یک سال حبس، رامین علی نیا تازه کند به شش سال حبس و محرومیت های اجتماعی، مهدی محبی به پنج سال حبس، فاطمه صدری فر به چهار ترم تعلیق از تحصیل و تغییر محل تحصیل، آنیشا اسدللهی به پنج سال و هشت ماه حبس، رضا رمضان زاده به یک سال حبس و سپیده رشنو به دو ترم منع از تحصیل اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، حمیده زراعی به دادسرای عمومی و انقلاب کرج، عالیه مطلب زاده به دادسرای اوین، علیرضا فاضلی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شده اند.

به علاوه، دبیر کمیسیون حمایت کانون وکلای مرکز عنوان کرد که طی دوازده روز، حدود هفتاد وکیل دادگستری به دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین، احضار شده اند.

همینطور، روز یکشنبه هفدهم اردیبهشت، جلسه بازپرسی توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی به صورت ویدیو کنفرانس در دادسرای اصفهان برگزار شد.

 همچنین، بهنام گرجی نیا ، جهت اجرای حکم حبس به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب گچساران احضار شد.

در ضمن، فرزانه ناظران پور، احمدرضا حائری و مریم دریسی جهت اجرای حکم حبس راهی زندانهای اوین و عادل آباد شیراز شدند.

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از تشکیل پرونده انضباطی برای بیست دانشجوی این دانشگاه به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری خبر داد. همچنین به گفته وی “چهار یا پنج دانشجو با تصمیم کمیته انضباطی از تحصیل در دانشگاه محروم شدند.”

 به علاوه، مدیران مسئول روزنامه های جهان صنعت و اعتماد به دلیل انتشار مطالبی در خصوص “فروش اعضای بدن توسط شهروندان به دلیل فقر”، به دادسرا احضار شدند.

در ضمن، دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده مدیر مسئول روزنامه همشهری خبر داده و گفت که قرار جلب به دادرسی وی نیز صادر شده است. این پرونده با شکایت “فراجا” به دلیل ترسیم کاریکاتور فرمانده فراجا در این روزنامه علیه وی گشوده شده است.

همچنین، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از صدور کیفرخواست برای ۲۶ نفر در رابطه با پرونده وقایع هشتم مهرماه ۱۴۰۱ در مصلی زاهدان موسوم به “جمعه خونین زاهدان” خبر داد و گفت که “اتهام ۱۱ نفر از متهمان این پرونده، تیراندازی منتهی به قتل و جرح است و برای ۱۵ نفر باقیمانده به اتهام سوء استفاده از موقعیت شغلی، تیراندازی بر خلاف مقررات، لغو دستور و ترک فعل‌هایی که اتفاق افتاد کیفرخواست صادر شده است.”

زندان

در این ماه، یک زندانی محبوس در زندان ارومیه که از بیماری قلبی رنج میبرد، در سایه عدم رسیدگی پزشکی مناسب جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر، یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج از طریق حلق آویز کردن، اقدام به خودکشی کرد. وی جهت مداوا به بهداری زندان منتقل شده است.

به علاوه، رضا نوروزی، زندانی سیاسی روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه، توسط یکی از زندانیان متهم به جرائم خشن در بند ۴ زندان تهران بزرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری زندانیان سیاسی در کنار زندانیان جرائم عمومی و خشن، پیش از این نیز بارها باعث بروز درگیری و بروز خطرات جانی شده است.

همچنین، امید رضایی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر، علیرغم گذشت بیش از هفت ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان اوین بسر میبرد.

در ضمن، نصراله فلاحی و فرزندانش اردوان و ارغوان فلاحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرند، با بهانه تراشی های مسئولین مربوطه از ملاقات با وکیل خود محروم مانده اند.

از سوی دیگر، هادی (عباس) میرزایی، دانش آموخته دانشگاه های هنر و بهشتی در تهران، علیرغم گذشت ۵ ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

گفتنی است، مهدی مسکین نواز، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین از حق برقراری تماس با خانواده خود محروم است. پرونده ای که در دوارن حبس علیه وی گشوده شده، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران در حال رسیدگی است. همچنین جلسه بازپرسی عسل‌ مسکین نواز، فرزند ۱۷ ساله این زندانی سیاسی در دادسرای اطفال برگزار شد.

در اردیبهشت ماه، عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان از زندان لاکان رشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه گیلان منتقل شد.

به علاوه، نصراله فلاحی و فرزندانش اردوان و ارغوان فلاحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرند، با بهانه تراشی های مسئولین مربوطه از ملاقات با وکیل خود محروم مانده اند.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

در اردیبهشت ماه، مهدی مسکین نواز، امیرحسین مرادی در زندان اوین، دست به اعتصاب زدند.

همچنین، در پی موج اعدام های اخیر و نگرانی از افزایش اعدام ها در زندان های ایران، جمعی از زندانیان سالن ۲ زندان قزلحصار کرج، در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زدند.

در ضمن، نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج علیرغم گذشت سی روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. وی اخیرا از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمان به زندان این شهر منتقل شده است.

از سوی دیگر، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب که دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری می‌کند، کماکان ممنوع الملاقات بوده و با گشایش پرونده جدیدی رو به رو شده است. این پرونده با شکایت سازمان زندانها و به دنبال درگیری ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، در زندان لاکان رشت علیه وی گشوده شده است.

به علاوه، وکیل حمید و فرزانه قره‌ حسنلو، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از وضعیت نامناسب موکلانش در زندان خبر داد. به گفته وی، این شهروندان در حالی از رسیدگی پزشکی مناسب در زندان محروم ماندند که خانم قره‌ حسنلو مشکوک به سرطان است و آقای قره‌ حسنلو نیز از بیماری های مختلفی از جمله بیماری ریوی رنج میبرد.

در ضمن، علی معزی، زندانی سیاسی سابق و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، علیرغم وضعیت نامناسب جسمانی، به دلیل مخالفت وی با انتقال با دستبند و پوشیدن لباس زندان، از اعزام به بیمارستان محروم مانده است. آقای معزی با وجود گذشت بیش از هفت ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان اوین بسر میبرد.

از طرفی، ژینا مدرس گرجی، شهروند اهل سنندج، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در یکی از بازداشتگاه های امنیتی در این شهر در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. بی خبری از وضعیت خانم مدرس گرجی، منجر به افزایش نگرانی های خانواده وی شده است.

گفتنی است، رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی سابق علیرغم گذشت دوازده روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان اوین بسر میبرد.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، حمزه سواری لفته در زندان رجایی شهر کرج، منوچهر بختیاری در زندان چوبیندر قزوین، حامد قره اوغلانی در زندان ارومیه از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به فاطمه سپهری در زندان مشهد اشاره کرد.

همچنین، مهدی مسکین نواز در زندان اوین، اکبر حمزه حسینی و مرتضی حمزه حسینی در ندامتگاه مرکزی کرج، از حق برقراری تماس با خانواده خود محروم ماندند.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در اردیبهشت ماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، داود شیری (درخشان)، حمزه ولیزاده، روح‌ الله احمدی‌ نژاد، جواد احمدزاده و علیرضا صبری، فعالین ترک (آذربایجانی) توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

همینطور، بهنام شیخی سامانلو، فعال ترک (آذربایجانی)، طی ابلاغیه ای به شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان احضار شد.

به علاوه، جعفر اسماعیل زاده بیشک، فعال ترک (آذربایجانی) توسط شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری ۱۰۲ تبریز به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در این ماه، منصور امینی، ولی الله قدمیان، شادی شهیدزاده و عطاالله ظفر شهروندان بهائی در تهران، بازداشت شدند.

در ضمن، عنایت الله نعیمی، شهروند بهائی محبوس در زندان اصفهان، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به مجموعا ۱۵ سال حبس تعزیری، جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شد.

در این ماه، محکومیت پیام ولی، شهروند بهائی محبوس در زندان قزلحصار کرج توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به ۹ سال و ۹ ماه حبس کاهش یافت.

به علاوه، سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود، به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد.

همچنین، دوازده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرهای ساری و شهرکرد توسط ماموران اداره اماکن پلمب شدند. پلمب محل کسب این شهروندان به بهانه تعطیلی یکی از اعیاد بهائیان صورت گرفته است.

حقوق کودک

همینطور، یک دختر نوجوان ۱۶ ساله اهل شهرستان دیواندره که قربانی کودک همسری بود، اواخر فروردین ماه، از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان باخت.

از سوی دیگر، در بیمارستانی در شهریار تهران، نوزادی تازه متولد شده به تصور اینکه فاقد علائم حیاتی است، توسط عوامل بیمارستان به سردخانه این مرکز منتقل شد. پس از گذشت چند ساعت، با پیگیری های صورت گرفته توسط پدر وی، مشخص شد که نوزاد زنده است اما ساعاتی پس از انتقال به بخش مراقبت‌ های ویژه، این نوزاد پسر جان خود را از دست داد.

همچنین، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان از بازداشت مدیر عامال آبفای این استان در پی جان باختن یک کودک بر اثر سقوط در چاه فاضلاب اهواز خبر داد. در یک ماه اخیر این دومین کودکی است که در پی سقوط در چاه‌ فاضلاب در اهواز جان باخته است.

گفتنی است، برخلاف تعهدات بین المللی ایران تحت عنوان الحاق به پیمان نامه حقوق کودک و بخش عدم به کارگیری کودکان در امور نظامی، مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان قزوین گفت که هشت هزار دانش آموز دختر و پسر در قزوین به میدان تیر برای تیراندازی و آموزش به کارگیری سلاح در اردیبهشت ماه سال جاری، اعزام خواهند شد. در این اعزام ها همچنین مفاد ایدئولوژیکی چون “آشنایی با آرمان های شهادت طلبی” به دانش آموزان ارائه می شود.

در ضمن، ۹ دختر نوجوان به دلیل آنچه توسط رسانه های رسمی “کشف حجاب و تیپ پسرانه” عنوان شده، در قم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در این ماه، عسل مسکین نواز، نوجوان هفده ساله و فرزند مهدی مسکین نواز، زندانی سیاسی به شعبه سوم دادسرای اطفال تهران احضار شد.

زنان

در ماهی که گذشت، یک مرد در تهران، همسرش را با ضربات چاقو به قتل رساند. این مرد که پس از قتل همسر خود اقدام به خودکشی کرده و به بیمارستان منتقل شده بود، بازداشت شد.

به علاوه، مردی در اراک، به دلیل اختلافات خانوادگی همسر خود را به قتل رساند، امری که به وقوع نزاع دسته جمعی میان اقوام این زوج و قتل یکی از بستگان مقتول انجامید.

از سوی دیگر، یک قربانی کودک همسری با نوزده سال سن و مادر یک فرزند خردسال، همراه با دخترعمویش که نوجوانی شانزده ساله بوده، با انگیزه ناموسی توسط اعضای خانواده خود در شهرهای بومهن و کوهدشت به قتل رسیدند.

همینطور، زنی در تهران توسط برادرش مورد هدف ضربات چاقو قرار گرفت و سپس به آتش کشیده شد. این زن به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد

همچنین، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت ۴۰ تن از گردانندگان صفحات اینستاگرامی مدلینگ، مزون و آنلاین شاپ ها به دلیل آنچه “انتشار تصاویر نیمه برهنه و نامتعارف زنان” عنوان کرده است، خبر داد.

گفتنی است، پانته‌ آ بهرام و کتایون ریاحی از بابت حضور بدون حجاب در انظار عمومی هر یک به یک میلیون و پانصد هزار تومان محکوم شدند.

درضمن، رسانه های رسمی از تشکیل پرونده قضایی برای باران کوثری و شقایق دهقان، بازیگران سینما و تلویزیون به دلیل آنچه “کشف حجاب و انتشار تصاویر در فضای مجازی” عنوان کرده اند، خبر دادند. از این قرار شقایق دهقان، در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران تفهیم اتهام شد.

بهداشت و محیط زیست

گفتنی است، در پی درگیری یک قاچاقچی چوب با ماموران منابع طبیعی و آبخیزداری در مناطق جنگلی شهرستان کردکوی، یک قرقبان دچار مصدومیت شد. قاچاقچی چوب بعد از این اقدام از صحنه متواری شد.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم با هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۳۸ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در اردیبهشت ماه، عدم رعایت ایمنی کار ۲۲ کارگر را مصدوم و ۱۶ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ یک کارگر در کرمانشاه، مصدومیت هفت کارگر یک کارگاه صنعتی در اصفهان، مرگ یک کارگر در شهرستان زرندیه، مصدومیت یک کارگر در رشت، مرگ و مصدومیت سه کارگر در تهران، مرگ و مصدومیت سه کارگر در ملکان و مصدومیت سه کارگر در شهرستان دهدشت اشاره کرد.

در اردیبهشت ماه، دستکم ۱۰۸ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران مجتمع صنایع لاستیک یزد تایر، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، کارگران صنعت گاز، کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌ آهن درود کرمان، کارگران شرکت کاغذ پارس هفت تپه، کشاورزان در لامرد، کارگران شهرداری بندر امام، کارگران آتش نشانی مشهد و نانوایان در اردبیل اشاره کرد.

همینطور، بازنشستگان تامین اجتماعی در استان های مختلف، پرستاران در شیراز، بازنشستگان مخابرات در استان های مختلف، کادر درمان بیمارستان “امام سجاد”، معلمان و فرهنگیان بازنشسته در تهران و بازنشستگان شرکت نفت اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

لازم به ذکر است، شماری از کارگران پروژه ای صنعت نفت و گاز شاغل در ۱۶ واحد صنعتی مختلف واقع در شهرهای شیراز، عسلویه، گچساران، دهلران، لردگان، کرمان، بندر جاسک، ایذه، یزد، هفتشجان، ماهشهر، اهواز، بوشهر، اصفهان و جزیره لاوان، در اعتراض به عدم افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود، به صورت جداگانه دست به اعتصاب زده و از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کردند.

درضمن، امید اسدی، فعال پس از احضار به در اداره اطلاعات این سنندج، ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفت.

همچنین، شماری از پیمانکاران میدان نفتی و گازی پارس جنوبی واقع در بوشهر احضار و بازداشت شدند. اقدام مذکور به دلیل حمایت این پیمانکاران از اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت و گاز صورت گرفته است.

به علاوه، کارگران جایگاه‌ های سوخت شوش، پروژه سد شفاورد، شهرداری یاسوج از معوقات مزدی خود خبر دادند.

همچنین، چهار تن از نمایندگان کارگران بخش فروش بلیت مترو که برای رایزنی در مورد معوقات مزدی کارگران به جلسه ای با مدیران شرکت پیمانکار دعوت شده بودند، از محل کار خود اخراج شدند.

در ضمن، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی از بیمه نبودن حدود ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی علیرغم بیش از سی سال سابقه کار خبر داد.

از سوی دیگر، فاتح عثمانی، معلم بازنشسته ساکن سنندج در جریان تجمع اعتراضی معلمان این شهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همینطور، رضا شهابی، حسن سعیدی و کیوان مهتدی هر یک به ۶ سال حبس محکوم شدند.

در این ماه، ابوالفضل رحیمی‌ شاد، معلم و فعال سیاسی، توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به بازخرید خدمت محکوم شد.

در ضمن، مسعود فرهیخته در کرج بازداشت شد.

همچنین، هاجر سعیدی، عبدالله خیرآبادی، شادمان عبدی، کمال کریمی، خبات محمودی، سیروان محمودی، اقبال پیشکاری و حبیب الله کریمی از فعالان کارگری سنندج توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شدند.

به علاوه، طاهره نقی‌ ئی، دبیرکل سازمان معلمان ایران با دریافت ابلاغیه ای جهت دفاع از اتهامات انتسابی به دادسرای اوین احضار شد.

در اردیبهشت ماه، بیست و شش واحد صنفی در جزیره کیش، ۲۱ واحد صنفی در بوشهر، ۴۵ واحد صنفی در کرمانشاه، ۶۹ واحد صنفی در اصفهان، هفتاد و هشت واحد صنفی در انزلی پلمب شد.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در ماهی که سپری شد، سه کولبر در اورامانات، بانه و نوسود کشته و زخمی شد.

گفتنی است، تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان بزمان به سمت خودرو یک سوختبر، به واژگونی خودرو و جراحت این سوختبر انجامید.

در ضمن، در پی تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان ایرانشهر، یک سوختبر جان خود را از دست داد. در این رویداد خودرو این شهروند بر اثر تیر اندازی ماموران از جاده اصلی منحرف شده است.

همچنین، در پی تعقیب و گریز نیروهای انتظامی و زیر گرفتن دو دستگاه موتورسیکلت در فنوج، سه شهروند مجروح شدند و یک نوجوان جان خود را از دست داد. بدنبال این واقعه مردم شهر فنوج در مقابل ساختمان اداره نیروی انتظامی تجمع کردند که با تیراندازی ماموران مواجه شدند، امری که مصدومیت دستکم دو تن دیگر را در پی داشت.

 در ضمن، سجاد چمنی، شهروند اهل کرمانشاه در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی جان خود را از دست داد.

ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

از این قرار، در ضمن، یک شکارچی متخلف در استان لرستان در کنار سایر مجازات ها به هفتاد ضربه شلاق محکوم شد.

همچنین، دادستان رودهن از بازداشت ۲۳ دختر و پسر در یک مهمانی خصوصی در یکی از ویلاهای این شهر و پلمب محل برگزاری این مهمانی خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند.

در این ماه، یک شهروند در شهرستان سرپل ذهاب بر اثر انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق زخمی شد.

 ۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در اردیبهشت ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، می توان به اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، از متهمان پرونده موسوم به “خانه اصفهان”، در زندان دستگرد اصفهان، اجرای حکم اعدام حبیب اسیود، فعال سیاسی، افزایش شتابان اعدام ها در ایران، تداوم بازداشت توماج صالحی، منع از تحصیل سپیده رشنو، محکومیت آرش صادقی به بیش از چهار سال حبس و اعتصابات سراسری کارگران صنعت نفت و گاز اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به اقدام به خودکشی یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج و مرگ یک زندانی در زندان ارومیه اشاره کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.