انتقاد کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا از برخورد جمهوری اسلامی با کارگران

یکشنبه, 7ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

آرشیو

پانزدهمین کنگره کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا در قطعنامه ای در مورد ایران، با انتقاد از برخورد جمهوری اسلامی با کارگران، خواستار آزادی کارگران و فعالان کارگری زندانی شد.

به گزارش کانون مدافعان حقوق کارگر، در این کنگره که بین روزهای ۲۳ و ۲۶ ماه مه در برلین برگزار شد، یاسمین فهیمی، رئیس کنفدراسیون اتحادیه های کارگری آلمان (د گ ب)، قطعنامه حمایت از کارگران ایران را ارایه کرد خواند.

در قطعنامه با عنوان «جنبش زن، زندگی، آزادی» که نسخه ای از آن به دست صدای آمریکا رسیده، به «شگردهای رژیم در سرکوب بی رحمانه جنبش کارگری» اشاره شده است.

قطعنامه همچنین به سرکوب رسانه ها، سرکوب اعتصابات و اعتراضات، دستگیری، شکنجه، تجاوز و اعدام زندانیان، اشاره کرده و در عین حال گفته که به رغم سرکوب بی رحمانه از سوی سپاه پاسداران و «اوباش غیرنظامی»، تظاهرات و اعتراضات در ایران ادامه یافته است.

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا در ادامه به مبارزات کارگران ایرانی برای آزادی بیشتر سیاسی، آزادی مطبوعات، برخورداری از حق تظاهرات و تشکل یابی و شرایط بهتر زندگی و در محیط کار اشاره کرد و خطاب به کارگران ایرانی گفت «ما شما را تنها نمی گذاریم.»

این کنفدراسیون در ادامه با اشاره به برخورد جمهوری اسلامی با تشکل های کارگری در ایران نوشت از فعالیت تشکل های مستقل مانند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، کارگران صنعت نفت، کارگران فولاد و رانندگان کامیون جلوگیری می شود، رهبران اعتصاب ها بازداشت می شوند و فعالان صنفی به عنوان جاسوسان غرب تحت پیگرد قرار می گیرند.

در قطعنامه بر لزوم آزادی زندانیان، برقراری دادگاه عادلانه و برخورداری متهمان از وکلای منتخب شان تاکید شده است.

پانزدهمین کنگره کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا سپس از سازمان بین المللی کار خواستار استفاده از هر نوع وسیله ای برای اعمال فشار به «رژیم ایران» در رابطه با مقاوله نامه های آن سازمان شد تا رژیم را مجبور به اجرای آنها کند.

قطعنامه کنگره، همبستگی خود را با تمام آحاد جامعه و جنبش کارگری ابراز داشت و گفت که «زن زندگی آزادی به نماد جنبش مردم ایران در جهان تبدیل شده است.

در این قطعنامه آمده است که مردم ایران در حال پایان دادن به حکومت سرکوب گر جمهوری اسلامی هستند و برای برخورداری از یک مشور دمپکراتیک و مبتنی بر قانون مبارزه می کنند.

در کنگره پنجاهمین سالگرد کنفدراسیون اتحادیه های کارگری با اشاره به شرایط دشوار کارگران در کشورهای اروپایی، از پارلمان اروپا خواسته شد تا به موضوعات کارگری توجه داشته باشد، شرایط مناسب را برای نقش جوانان در جنبش کارگری برقرار کند و در بازسازی نقش زنان در جنبش کارگری یاری رساند.

تاکید برحق داشتن تشکل کارگری و امضای قرارداد دسته جمعی کار هم از دیگر نکات مورد تاکید کنگره بود.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.