سرکوب دانشجویان؛ کنترل تصاویر پروفایل دانشجویان دختر توسط کمیته هادی

دوشنبه, 8ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

برخوردهای انضباطی و امنیتی در دانشگاه‌ها با دانشجویان معترض و همراهان جنبش زن زندگی آزادی ادامه دارد.

برخوردهای انضباطی و امنیتی در دانشگاه‌ها با دانشجویان معترض و همراهان جنبش «زن، زندگی، آزادی» ادامه دارد.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز گزارش کرده‌اند که به بهانه برخورد با دانشجویانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، کمیته‌ای باعنوان «کمیته هادی» در این دانشگاه تشکیل شده است.

در این گزارش آمده است که بر اساس شرح وظایف و مواردی که برای کمیته مشخص شده است، «آن‌ها حق دارند عکس پروفایل دانشجویان در فضای مجازی و حتی رنگ کفش و جوراب آنان را مورد بررسی و برخورد قرار دهند.»

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل که یکی از دانشگاه‌های فعال در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بوده است، تایید کرده‌اند که شماری از دانشجویان دختر این دانشگاه طی روزهای گذشته به بهانه‌ حجاب از سوی این کمیته‌ احضار شده و موج جدیدی از سرکوب حراست و ضبط کارت دانشجویی و محروم‌سازی دانشجویان از امکانات دانشگاه، به‌وجود آمده‌است.

همچنین منابع دانشجویی خبر داده‌اند که دست‌کم ۴۰ دانشجو دختر دانشگاه هنر به این دانشگاه ممنوع‌الورود شده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور همچنین از صدور حکم تعلیق از تحصیل به مدت یک ترم برای ۲۰ دانشجو ساکن خوابگاه متاهلان دانشگاه تهران خبر داد.

بر اساس گزارشی که کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز یک‌شنبه۷خرداد منتشر کرده است، عامل اصلی ممنوع‌الورودی ۴۰ تن از دانشجویان دختر دانشگاه هنر «حراست این دانشگاه» معرفی شده است.

این گزارش با تاکید بر اینکه دانشجویان ممنوع‌الورود شده از دانشکده‌های مختلف دانشگاه هنر هستند، نوشته است که حراست این دانشگاه «بدون تذکر قبلی» و در حالی این دانشجویان را ممنوع‌الورود کرده است که «هیچ سند و مدرکی مبنی‌بر تخلف آن‌ها» ارائه نداده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور این اقدام نیروهای حراست را در راستای اقدامات سرکوبگرانه اخیر با دانشجویان و «مضطرب کردن دانشجویان» در هفته‌های پایان ترم توصیف کرده و هشدار داده است که با تداوم این روند، حذف دانشجویان معترض «از محیط دانشگاهی در حال تبدیل به یک رویه‌ در دانشگاه‌های کشور» خواهد شد.

در ادامه افزایش فشارها بر دانشجویان، منابع خبری از اخراج از خوابگاه و تعلیق یک نیمسال دست‌کم «۲۰ دانشجوی ساکن در خوابگاه‌ متاهلی جلال آل احمد دانشگاه تهران»، گزارش‌هایی منتشر کردند.

بر اساس آنچه شورای صنفی دانشجویان نوشته، مقامات دانشگاه تهران این دانشجویان را به اتهام «ایجاد مزاحمت و وقفه در کلیه‌ امور دانشگاه» و «تخلیه‌ نکردن خوابگاه»، به اخراج از خوابگاه و تعلیق یک ترم از تحصیل با احتساب سنوات محکوم کرده‌اند.

بر اساس گزارش شورای صنفی، دانشجویان در بازه «مجاز سنوات رفاهی» هستند و حق استفاده از خوابگاه برای آن‌ها موجود است، اما مقامات دانشگاه تهران به بهانه‌ کمبود خوابگاه متاهلی، زودتر از موعد دانشجویان را مجبور به تخلیه‌ خوابگاه می‌کنند.

منابع دانشجویی می‌گویند مقامات دانشگاه تهران پیش از این «قول احداث چند خوابگاه متاهلی» را به دانشجویان داده‌اند، اما «اندک بودجه‌ای را هم به تجهیز و آماده‌سازی خوابگاه‌ها و ساختمان‌های بلااستفاده‌اش تخصیص نمی‌دهند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در واکنش به این احکام تاکید کرد که «علیرضا وجهی»، رییس کمیته انضباطی و معاون دانشگاه تهران، از این «کمیته به عنوان ابزاری دم‌دستی برای نیل به خواسته‌های خود استفاده می‌کند.»

فعالان دانشجویی در دانشگاه الزهرا نیز در گزارشی اعلام کردند تنها در ماه اردیبهشت، کمیته انضباطی این دانشگاه به‌خاطر سرباز زدن دانشجویان از «حجاب اجباری» با «تعلیق فله‌ای»، حداقل ۳۵ دانشجو را به مدت «یک تا دو ترم از تحصیل تعلیق» کرده‌ است.

شماری از دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه بهشتی تهران نیز هفته گذشته به خاطر تجمع ۳۰ اردیبهشت در «اعتراض به موج اعدام‌ها» و به‌ویژه اعتراض به اعدام «صالح میرهاشمی»، «سعید یعقوبی» و «مجید کاظمی»، توسط پلیس امنیت احضار شده‌اند.

در ادامه اعمال فشارها و امنیتی کردن فضای دانشگاه، گزارش‌هایی نیز از انحلال «مرکز مطالعات اجتماعی زنان» در دانشگاه شیراز منتشر شده است.

صفحه مجازی این انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز تایید کرده است که انحال مرکز مطالعات زنان، بر اساس دستور معاون پژوهشی دانشگاه شیراز، صورت گرفته است.

شورای صنفی دانشجویان کشور نوشته است که معاون پژوهشی که در دانشگاه وظایفه‌‌ای جز اقدمات علمی و پژوهشی ندارد، در اقدامی فراقانونی، یک مرکز مطالعاتی در حوزه‌ زنان را منحل کرده و در ادامه اضافه کرده است که این عمل تداوم تحرکاتی است که با هدف «حذف زنان از محیط دانشگاه» صورت می‌گیرد.

شوراهای صنفی دانشجویان همچنین از اعمال فشار بر دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران خبر داده و نوشته است که برخی از دانشجویان پیامکی تهدیدآمیز به‌دلیل پوشش دریافت کرده‌اند.

دانشجویان همچنین از افزایش تعداد نیروهای حراست و بسته شدن در فرعی این دانشگاه و مجبور کردن دانشجویان برای ورود و خروج از در اصلی خبر داده‌‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای حراستی به‌صورت مداوم با موتور در دانشگاه نوشیروانی گشت می‌زنند و برای دانشجویان در خصوص پوشش ایجاد مزاحمت کرده و کارت‌‌های دانشجویی آن‌ها را ضبط می‌کنند.

گفته می‌شود دانشجویان پی‌در‌پی توسط معاون فرهنگی و حراست تک‌به‌تک احضار و تهدید به تعلیق و محرومیت از تحصیل می‌شوند.

صدور احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل، ممنوع‌الورد کردن دانشجویان، اخراج از خوابگاه‌های دانشجویی و محرومیت از استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه، از جمله مواردی است که مدیران دانشگاه‌های ایران در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و در دو ماه گذشته برای برخورد با سر باز زدن از حجاب اجباری علیه دانشجویان معترض استفاده کرده‌اند و در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، «گشت موتوری برای تذکر حجاب» راه‌اندازی شده است.

صدور احکام تنبیهی برای دانشجویان در دانشگاه سوره نیز رخ داده است.

بر اساس گزارش شورای صنفی دانشجویان، «دریا امیری‌کیا»، دانشجو ادبیات نمایشی دانشگاه سوره، در تاریخ ۶خرداد توسط کمیته انضباطی این دانشگاه به دو نیمسال منع از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، حراست دانشگاه سوره همچنین مانع ورود این دانشجو به دانشگاه و کوچه‌های اطراف دانشگاه شده‌اند.

سرکوب دانشجویان؛ کنترل تصاویر پروفایل دانشجویان دختر توسط کمیته هادی

هم‌زمان «سپیده رشنو»، دانشجو نقاشی دانشگاه الزهرا بعد از دریافت حکم دو ترم تعلیق به‌خاطر سرباز زدن از حجاب اجباری، بابت پست‌های اینستاگرامی خود به دادسرای امنیت تهران احضار شد.

سپیده رشنو که دانشجو نقاشی، داستان‌نویس و ویراستار است، تیر۱۴۰۱ پس از اینکه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد یک زن محجبه با او در اتوبوس منتشر شد، ماه‌ها بازداشت شده بود.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.