۶۳ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان آماده مقابله با آتش‌سوزی هستند

دوشنبه, 8ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

۶۳ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان آماده مقابله با آتش‌سوزی هستند

سنندج- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان گفت: در آستانه فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی مراتع و جنگل ها، ۶۳ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی استان آماده مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در فصل تابستان هستند.

سرهنگ منوچهر کیانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل گرما، گیاهان علفی و پوشش گیاهی خشک شده و گرمای زیاد هوا نیز شرایط را برای ایجاد حریق مهیا کرده است که کوچک ترین بی‌احتیاطی می‌تواند منشا خسارات جبران‌ناپذیری به عرصه‌های منابع طبیعی شود.

وی تاکید کرد: باید تمام دستگاه‌های اجرایی، دهیاران، شوراهای اسلامی و همچنین مردم و جوامع محلی دست در دست هم داده و برای پیشگیری از بحران حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی همت کرده و انتظار داریم دهیاران در بحث حفاظت از منابع طبیعی به‌ عنوان سفیران منابع طبیعی عمل کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان با اشاره به برخی عوامل آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی ادامه داد: دهیاران، موارد لازم در زمینه پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی را به بهره‌برداران و اهالی روستاها یادآوری و آموزش دهند.

سرهنگ کیانی افزود: امسال اقدامات موثری برای آمادگی نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی از جمله تهیه طرح اطفای حریق، ابلاغ به پاسگاه های ویژه، کارگاه‌های آموزشی، مانور اطفای حریق، تهیه وسایل اطفای حریق و لباس‌های ویژه انجام شده است.

وی با اشاره به آمادگی تمامی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی برای مقابله با حریق احتمالی، یادآوری کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی با شماره تماس ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی و رایگان آماده دریافت اخبار و گزارش‌های مردمی در خصوص آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع است.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی موهبت الهی و سرمایه ای خدادادی است، افزود: منابع طبیعی تنها متعلق به نسل حاضر نبوده و امانت است؛ بنابراین باید همچون گذشتگان در حفاظت، حراست و پاسداری از آن بکوشیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: با افزایش آگاهی و حساسیت مردم به نقش و اهـمیت منابع طبیعی ظرفیت های بی بدیلی برای جلب مشارکت مردم در حفاظت، اصلاح و احیای منابع طبیعی فراهم شده است که مهمترین بخش آن، همیاران طبیعت و سازمان های مردم نهاد است.

سرهنگ کیانی با بیان اینکه مشارکت حقیقی مردم حلقه مفقوده در فرآیند توسعه منابع طبیعی است، گفت: یکی از پایه ها و بسترهای اقتصاد مقاومتی، منابع طبیعی است که مشارکت مردم در حفظ این سرمایه ملی و ارزشمند و بی بدیل می تواند به حفظ و پایداری آن بیانجامد.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان هم از عموم مردم خواسته است ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان امانتی برای آیندگان، گزارش تخریب، تصرف، قطع درختان جنگلی و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.