۶۰۰ میلیارد دلار هزینه آلودگی پلاستیکی بشر

دوشنبه, 15ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

ایسنا/اصفهان براساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل، بشر سالانه بیش از ۴۳۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کند و دو سوم از آن در طول کوتاه مدت به زباله تبدیل می‌شود. همچنین، هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی آلودگی پلاستیکی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال است.

هر ساله، از سوی سازمان ملل، ۵ ژوئن را «روز جهانی محیط زیست» نامگذاری می‌کنند. این نامگذاری، بهانه‌ای برای یادآوری این نکته است که زمین، علاوه بر اینکه خانه انسان‌هاست، خانه تمام گونه‌های زیستی جانوری نیز هست.  شعار «روز جهانی محیط زیست» امسال، از سوی سازمان ملل، «غلبه بر آلودگی پلاستیک» معرفی شده است و بر یافتن راهکارها و راه حل‌هایی به منظور کاهش آلودگی پلاستیکی متمرکز است.

امسال «روز جهانی محیط زیست» به میزبانی کشور ساحل عاج و با حمایت کشور هلند برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP)، بازنگری و طراحی مجدد در نحوه تولید، مصرف، بازیافت و دفع پلاستیک و زباله، می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ میلادی باعث صرفه‌جویی ۴.۵ تریلیون دلاری شود.

در این راستا، در پیامی ویدئویی، Inger Andersen، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد(UNEP)، کاهش مصرف پلاستیک را به‌عنوان برنامه‌ای جدی به منظور کاهش خطرات زیست محیطی یادآور شد و گفت: «ما باید از مصرف اقلام غیرضروریِ یکبار مصرف خودداری کنیم. همچنین، در بسته‌بندی و طراحی محصولات باید تجدید نظر کنیم تا از پلاستیک کمتری استفاده شود. از این‌رو، نیاز است تا برای استفاده دوباره، یافتن مسیر تازه، و ایجاد تنوع در سیستم‌های خود، تدبیری بیندیشیم و آن را اعمال کنیم. اینگونه است که خواهیم توانست پلاستیک را از زیست بوم‌ها و اقتصاد دور نگه داریم، البته به شرط آنکه تمام انسان‌ها به وظایف خود عمل کنند.»

در «روز جهانی محیط زیست»، هر ساله در سراسر دنیا فعالیت‌های گوناگونی برای کاهش آلودگی پلاستیکی توسط انسان‌های حامی محیط زیست انجام می‌شود؛ از تمیز کردن سواحل بمبئی گرفته تا کارگاه‌های دوخت کیسه‌های پارچه‌ای در کشور غنا و برگزاری کنسرت‌های زنده بدون زباله‌های پلاستیکی در آتلانتا.

در چنینی روزی، در نیویورک، یک پروژه هنری که تماما از زباله‌های پلاستیکی ساخته شده است، در مرکز تجارت جهانی راه‌اندازی می‌شود. در هند، نوازندگان معروف گرد هم می‌آیند تا در یک موزیک ویدئو پیام‌هایی را به منظور تشویق افراد در مصرف کمتر پلاستیک به اشتراک بگذارند. همچنین، در قزاقستان، گروه موسیقی محلی Great Steppe یک موزیک ویدئو را به مناسبت این روز منتشر می‌کند و آسیب‌های زیست محیطی را که دریای آرال (Aral Sea) از آلودگی پلاستیک متحمل شده است را به نمایش می‌گذارد.

در واقع، انجام چنین فعالیت‌هایی در مراکز اجتماعی، مدارس و خانه‌ها توسط مشاغل مختلف نشان می‌دهد که چگونه افراد و جوامع محرک‌هایی مهم در انجام اقدامات زیست‌محیطی هستند. کارشناسان و متخصصان امیدوارند که این رویدادها و فعالیت‌ها بتوانند دولت‌ها، شهرها، موسسات مالی و صنایع را به سرمایه‌گذاری و اجرای راه حل‌هایی برای غلبه بر آلودگی پلاستیک در جهان تشویق کند.

نام‌گذاری «روز جهانی محیط زیست» در ۵ ژوئن یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست است. این رویداد توسط برنامه محیط زیست ملل متحد(UNEP) رهبری و از سال ۱۹۷۳ هر ساله برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، رویداد «روز جهانی محیط زیست» با حضور و فعالیت میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به بزرگ‌ترین پلتفرم جهانی برای حفاظت از سیاره زمین تبدیل شده است. این کمپین در سال ۲۰۲۳ با حمایت کشور هلند و به میزبانی کشور ساحل عاج برگزار می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.