نوسود؛ چهار کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی زخمی شدند

سه شنبه, 16ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه پانزدهم خردادماه، چهار کولبر از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز دوشنبه پانزدهم خردادماه ۱۴۰۲، چهار کولبر در مناطق مرزی نوسود، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی زخمی شدند.

هویت این چهار تن “علی حسینی، ۱٧ ساله و سوران دانشی، ۲۰ ساله هر دو اهل روستای بلبزان از توابع پاوه، شوان (فامیلی نامشخص) ۳۵ ساله، اهل روستای ساتیاری از توابع پاوه و کاوان حسینی، ۱٨ ساله، اهل روستای دشه از توابع پاوه” عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، این چهار کولبر که بدون اخطار قبلی مورد شلیک مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفتند، جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی شهر حلبچه در اقلیم کردستان عراق منتقل شده‌اند.

در این گزارش آمده است: “در پی این تیراندازی، علی حسینی از ناحیه پا، شوان از ناحیه دست، سوران دانشی از ناحیه لگن و کاوان حسینی از ناحیه پشت و کمر زخمی شده اند.”

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۲ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۳ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.