آتنا فرقدانی از پذیرش وثیقه خودداری کرد و به زندان منتقل شد؛ «جرمی مرتکب نشده‌‌ام»

جمعه, 19ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

 

آتنا فرقدانی

صدای آمریکا

محمد مقیمی، وکیل دادگستری در توییتی از صدور قرار وثیقه به میزان ۲ میلیارد ریال برای موکلش آتنا فرقدانی خبر داد و نوشت: «ایشان با این استدلال که جرمی مرتکب نشده‌اند و احضار و تفهیم اتهام وی غیرقانونی و خودسرانه است، از پذیرش قرار وثیقه خودداری کردند و به همین علت به زندان شهرری منتقل شدند.»

محمد مقیمی، وکیل دادگستری ۱۷ خرداد خبر داد که خانم فرقدانی نقاش، کاریکاتوریست و زندانی سیاسی سابق به دادسرای اوین احضار و بازداشت شده است.

آتنا فرقدانی تابستان ۱۳۹۵، با تلاش‌های «شبکه بین‌المللی حمایت از حقوق کارتونیست‌ها» از زندان آزاد شده بود. او پس از آزادی به روزنامه واشنگتن پست گفته بود از ایران خارج نمی‌شود و قصد دارد درایران بماند و به فعالیت ادامه دهد زیرا کارهایش در ایران بیشترین تاثیر را دارد.

آتنا فرقدانی، هنرمندی است که از رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا فارغ‌التحصیل شده، اما به دلیل کشیدن طرح‌های انتقادی از ادامه تحصیل او در مقطع کارشناسی ارشد جلوگیری شد. او در شهریور ۱۳۹۳ بازداشت و به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت. اتهام او در آن زمان «توهین به رهبری» بود.

سازمان «عدالت برای ایران» مهرماه ۱۳۹۴، خبر انجام اجباری تست بکارت روی آتنا فرقدانی در مرداد ۱۳۹۴ را منتشر کرد. این اقدام با اعتراض وکیل او سازمان عفو بین الملل مواجه شد.
از شهریور ۱۴۰۰ و آغاز اعتراضات سراسری در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی، بازداشت هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی معترض شدت گرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.