پخش پرسشنامه‌هایی در راستای تفتیش عقاید سیاسی و مذهبی دانش‌آموزان همزمان با امتحانات نهایی

پنجشنبه, 25ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

تصاویر و گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از این است که هنگام برگزاری امتحانات نهایی، پرسش‌نامه‌هایی حاوی سوالاتی در تفتیش عقاید دینی، سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان به آن‌ها داده شده است. طبق گزارش‌ها، چند نمونه پرسشنامه با سوالات مختلف بین دانش‌آموزان پخش شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند در جریان امتحان نهایی دانش‌آموزان، چند نمونه پرسشنامه درباره عقاید مذهبی و سیاسی هم بین نوجوانان توزیع شده است.

پاسخ به این پرسشنامه‌ها که نام «مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش» در بالای آن به چشم می‌خورد برای دانش‌آموزان «اجباری» بوده است.

دانش‌آموزان باید به سوالاتی مانند «مدارس باید دانش‌آموزان را دین‌دار بار بیاورند»، «برای هر کشوری بهتر است افرادی با اعتقادات دینی در راس کارها باشند»، «درباره مسائل دینی با دوستانم گفت‌وگو می‌کنم» در قالب پنج گزینه «کاملا موافقم، موافقم، نه موافقم نه مخالف، مخالفم، کاملا مخالفم» پاسخ می‌دادند.

پرسشنامه دیگری که بین شماری دیگر از دانش‌آموزان منتشر شده، محتوایی مربوط به مسائل سیاسی و حکومت‌داری دارد.

در این نسخه از دانش‌آموزان خواسته شده به سوالاتی نظیر «مردم باید از تصمیمات حاکمیت حمایت کنند»، «از اینکه در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنم احساس رضایت دارم» و «باید از قوانین اطاعت کرد، حتی اگر با بعضی از آن‌ها موافق نباشیم» در قالب پنج گزینه پاسخ دهند.

به گفته دانش‌آموزان، ‌برخی پرسشنامه‌ها هم درباره موضوعات قومی و مذهبی در ایران بوده است.

انتشار تصاویر این پرسشنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، واکنش گسترده کاربران را هم به دنبال داشت و بسیاری از آن با عنوان «تفتیش عقاید» و «بازجویی» از نوجوانان یاد کردند.

برخی از کاربران هم تاکید داشتند که حکومت با استناد به نتایج این پرسشنامه‌ها که پاسخ‌های نوجوانان به آن از روی اجبار و نگرانی درباره آینده تحصیلی‌شان است، درباره رفاه و میزان علاقه‌مندی مردم به جمهوری اسلامی آمارسازی می‌کند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.