موج جدید افزایش قیمت گوشت آغاز شده است

جمعه, 26ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

آرشیو

وب سایت خبرآنلاین روز جمعه ۲۶ خرداد خبر داد که با وجود ریزش شدید مصرف گوشت، موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها آغاز شده است.

بر أساس این گزارش، «رصد قصابی‌های مرکز شهر تهران نشان می‌دهد که در روزهای اخیر، قیمت هر کیلو ران گوشت گوسفندی به نزدیک ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.»

خبرآنلاین افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در میدان بهمن، کیلویی ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار تومان، در مغازه های سطح شهر ۴۰۰ هزار تومان و در میادین میوه و تره.بار نیز کیلویی ۲۸۲ هزار تومان است.

گزارش‌های میدانی هم حاکی از آن است که هر کیلو دام زنده گوسفندی در حال حاضر ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بر اساس این گزارش، قصابان عامل این گرانی را «نزدیکی عید قربان» می‌دانند و می‌گویند دامداران دام‌های خود را برای عید قربان نگه داشته‌اند و عرضه دام در بازار خیلی کاهش یافته است.

یکی از قصابان مرکز تهران ضمن انتقاد از وضعیت بازار گوشت، به خبرآنلاین گفت: وضعیت بازار اصلا خوب نیست و تقاضا به شدت کاهش یافته است.

اما رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در مورد دلایل گرانی اخیر گوشت گوسفندی گفت: علت اصلی گرانی گوشت گوسفندی، عرضه کم است.

به گفته علی‌اصغر ملکی، با توجه به اینکه بارش و رویش خوبی در مناطق غرب ایران وجود دارد و علوفه در صحرا به صورت رایگان در دسترس است و از طرف دیگر، مناسبت‌هایی مانند عید قربان و آمدن حجاج از مکه و عاشورا و تاسوعا در پیش است، دامداران دام خود را نگه داشته‌اند تا هم به وزن ایده‌آل‌تر برسد و برایشان این انگیزه به وجود آمده است که دام خود را در این مناسبت‌ها عرضه کنند که منافع بهتری برایشان دارد.

پیش از این، خبرگزاری مهرروز ۲۱ خرداد با اعلام اینکه بازار گوشت «همچنان ملتهب و نابسامان» است، نوشت که در روزهای اخیر، قیمت گوشت گوسفندی از مرز نیم میلیون تومان عبور کرده است و در دیگر خبری از گوشت ارزان قیمت در بازار نیست.

مهر با اشاره به رعایت نشدن مصوبات دولت در حوزه قیمت‌گذاری از جمله در مورد قیمت مرغ افزود که در بازار «کسی به قیمت ۷۳ هزار تومانی تعیین شده توسط دولت برای مرغ توجه نمی‌کند» و پروتئینی‌های مرکز شهر مرغ را به « ۸۵ هزار تومان» عرضه می‌کنند.

وب‌سایت «همشهری آنلاین» وابسته به شهرداری تهران نیز روز ۲۱ خرداد در گزارشی تحت عنوان «روغن در ابتدای مسیر گرانی»؛ از افزایش ۳۰ درصدی قیمت روغن‌های خوراکی خبر داد و نوشت: این افزایش قیمت به صورت چراغ خاموش و بدون هماهنگی انجام شده است.

گزارش‌ها از ایران همچنین نشان دهنده آن است که قیمت لبنیات تغییر قیمت داشته و بدون اعلام رسمی از سوی دستگاه های دولتی، تغییرات در حال انجام است به طوری که بعضی محصولات برخی برندها مانند «ماست همزده با نرخ ۱۱۵ هزار تومان» عرضه شده است.

گرانی های روز افزون در ماه های اخیر اعتراض کارگران، بازنشستگان، معلمان و سایر مزدبگیران را به دنبال داشته است. در آخرین نمونه، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری اهواز روز چهارشنبه ۲۴ خرداد با تجمع در مقابل استانداری خوزستان در اهواز با تجمع در مقابل استانداری خوزستان، شعار دادند: «گرانی – تورم – بلای جان مردم»، «ما به جز حق نمی‌خواییم – صدقه دولت نمی‌خواییم»، «ای دشمنان مردم – کو مهار تورم.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.