وزیر خارجه بلژیک دعوت از زاکانی را موجب «کثیف شدن چهره» بروکسل دانست

یکشنبه, 28ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

زاکانی مدتی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بود

زاکانی مدتی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بود

پس از سفر علیرضا زاکانی به بروکسل، نزاع سیاسی میان دولت فدرال بلژیک و مقام‌های منطقه‌ بروکسل بالا گرفته، تا آنجا که وزیر خارجه بلژیک این سفر را موجب «کثیف شدن چهره» این شهر دانست.

حاجا لحبیب در یک جلسه پارلمان بلژیک در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان این کشور در زمینه دعوت از زاکانی به بروکسل، یکی از اعضای دولت منطقه‌ای بروکسل را به «کثیف کردن چهره» این شهر به دلیل دعوت از زاکانی متهم کرد.

او گفت در حالی که وزارت خارجه بلژیک در ماه مارس، سفر زاکانی به بروکسل را «در شرایط فعلی اصلا مناسب ندانست»، پاسکال اسمت، مسئول روابط بین‌الملل دولت منطقه‌ای بروکسل، به انجام این سفر اصرار داشت.

در مقابل، آقای اسمت مدعی شد که تصمیم دعوت از زاکانی به کنگره شهرداران شهرهای بزرگ در بروکسل، بر اساس «تصمیم نهایی» وزارت خارجه بلژیک بود.

او گفت که اگر یک «مخالفت مستدل» با سفر زاکانی از سوی دولت فدرال دریافت می‌کرد، زاکانی را دعوت نمی‌کرد، اما «هرگز چنین [مخالفتی] نشد».

 

در جریان سفر شهردار تهران به بلژیک، گروهی از ایرانیان روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد در بروکسل تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی چون «زاکانی، تروریست» سر دادند.

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک، نیز در توئیتی با یادآوری تحریم سازمان بسیج دانشجویی از سوی اتحادیه اروپا یادآوری کرد که زاکانی پیشتر رئیس سازمان بسیج دانشجویی بوده است.

اتحادیه اروپا اول خرداد امسال بسیج دانشجویی را در ارتباط با نقض «جدی» حقوق بشر در ایران از جمله سرکوب «خشونت‌بار» اعتراضات دانشجویی در پاییز پارسال در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.اعتراض به سفر زاکانی به بروکسل، با وجود تحریم سازمان بسیج دانشجویی

در آذرماه پارسال، سخنرانی زاکانی در دانشگاه شریف با تنش لفظی میان او و برخی دانشجویان همراه شد و دانشجویان همچنین در اعتراض به حضور این چهره تندروی جمهوری اسلامی در این دانشگاه تجمع کردند.

شهردار تهران در واکنش به یک دانشجوی معترض که گفت «ما می‌خواهیم انقلاب کنیم ولی شما نمی‌گذارید»، گفت: «انقلاب شما که بچه‌بازی است. بشین بابا. وقتی می‌خواهی اسم انقلاب را ببری، گلویت را خوب بمال تا در گلویت گیر نکند.»

زاکانی همچنین در زمان سرکوب اعتراض‌های ۱۸ تیر ۱۳۷۸، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بود.

شهردار تهران زمانی که در بروکسل به سر می‌برد، به رسانه‌های بلژیکی گفت که او اعتراضی علیه حضور خود ندیده و حتی ادعا کرد که مقام‌های بلژیکی از «پیشرفت‌هایی» که تهران «در دوران شهرداری او» داشته، استقبال کرده‌اند.

وضعیت تهران، از آلودگی هوا و ترافیک تا کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و حاشیه‌نشینی و به‌ویژه مسئله ساختمان‌های ناایمن، در سال‌های اخیر به طور مداوم بحرانی‌تر شده است.

از: رادیو فردا

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.