وزرات آموزش و پرورش توزیع پرسشنامه «تفتیش عقاید» بین دانش‌آموزان را تأیید کرد

دوشنبه, 29ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

تصویر بخشی از پرسشنامه‌ «تفتیش عقاید» که بین دانش‌آموزان پایه دوازدهم در مدارس ایران توزیع شد.

تصویر بخشی از پرسشنامه‌ «تفتیش عقاید» که بین دانش‌آموزان پایه دوازدهم در مدارس ایران توزیع شد.

وزرات آموزش و پرورش ایران، توزیع سراسری پرسشنامه نظرسنجی سیاسی و دینی بین دانش‌آموزان را که مخالفان از آن با عنوان «تفتیش عقاید» نام می‌برند، تأیید کرد.

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد در اطلاعیه‌ای تأیید کرد که «در آخرین روز امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم، پرسشنامه‌ای که بخشی از آن به مسائل سیاسی و دینی و نظرسنجی از دانش‌آموزان اختصاص داشته»، توزیع شده است.

در اطلاعیه این مرکز در دفاع از این اقدام که مخالفان آن را مصداق «نقض حریم خصوصی نوجوانان» خوانده‌اند، از آن با عنوان «بزرگ‌ترین پیمایش دانش‌آموزی کشور» نام برده شده که بر اساس «شاخص‌های مصوب اسناد فرادستی وزارت آموزش و پرورش» انجام شده است.

حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در روزهای گذشته تصویری از پرسشنامه‌ای که در جلسه امتحان نهایی به دانش‌آموزان داده شده، منتشر کرد که در آن خواسته شده است تا دانش‌آموزان با نوشتن نام و مشخصات خود، درباره موضوع‌های مختلف کشور اظهارنظر کنند.

 


در این برگه، از جمله از دانش‌آموزان پرسیده شده است که «آیا از زندگی در نظام جمهوری اسلامی احساس رضایت می‌کنند و آیا باید از قوانین، حتی در صورت موافق نبودن با برخی از آنها، اطاعت کرد یا خیر؟»

در بخش پرسش‌های دینی نیز از دانش‌آموزان در مورد این‌که آیا «برای هر کشوری بهتر است که افراد با عقاید دینی در رأس کارها باشند»، سؤال شده است.

دانش‌آموزان باید به این پرسش‌ها، با انتخاب یکی از پنج گزینه «کاملاً موافقم، موافقم، نه موافقم و نه مخالفم، مخالفم و کاملاً مخالفم» پاسخ دهند.

انتشار این تصویر در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و کاربران از آن با عنوان «تفتیش عقاید» دانش‌آموزان نام بردهند.

مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش در ادامه اطلاعیه اخیر خود ضمن تأیید این‌که در پرسشنامه توزیع‌شده سؤالاتی درباره موضوع‌های «اعتقادی»، «سیاسی» و «اجتماعی» از دانش‌آموزان پرسیده شده بود، اعلام کرده است که «نتایج این ارزیابی پس از ترکیب با داده‌های سایر مؤلفه‌ها همچون مدرسه، معلم و خانواده تحلیل به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران آموزشی بازخورد داده خواهد شد.»

واکنش خامنه‌ای به اعتراض دانش‌آموزان: ما با این‌ها بحثی نداریم، مهم صحنه‌گردانان هستند

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» بسیاری از مدارس در سراسر ایران، تبدیل به یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات شد.

با توجه به پررنگ بودن حضور دانش‌آموزان در این دوره از اعتراضات، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های خود در ماه‌های گذشته بیش از پیش خواستار ایجاد تغییر در نظامی آموزشی شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.