تداوم واکنش‌ها به محاکمه مخفیانه توماج صالحی خواننده مخالف جمهوری اسلامی

یکشنبه, 4ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

واکنش‌ها به محاکمه مخفیانه توماج صالحی، خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی از سوی دستگاه قضایی حکومت ایران، همچنان ادامه دارد.

پگاه بنی‌هاشمی، حقوقدان روز یکشنبه به ایران اینترنشنال گفت: «توماج صالحی بیش از ۲۳۰ روز در بازداشت است و چند روز پیش هم جلسه دادگاه او پشت درهای بسته برگزار شد، با توجه به اینکه خبرهایی از ضرب و شتم او به گوش رسیده دولت آمریکا اعلام کرده که پرونده او را رصد می‌کند.»

میلاد رسایی‌منش، فعال سیاسی نیز در این زمینه گفت: «هر چه افراد سرشناس، درباره پرونده توماج صالحی اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهند، وضعیت برای توماج بهتر خواهد شد.»

سه روز پیش نیز سه نماینده پارلمان آلمان، ایتالیا و اتریش که کفیلان توماج صالحی هستند، خواستار دسترسی به پرونده او شدند.

این سه نماینده در یک پیام ویدیویی مشترک گفتند ظاهرا دادگاه این هنرمند معترض زندانی از روز یکشنبه پشت درهای بسته و بدون هیچ اعلام رسمی و پوشش رسانه‌ای آغاز شده است.

کفیلان سیاسی توماج صالحی از عدم وجود هر گونه شفافیت در روند محاکمه او به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار دسترسی مستقیم به این هنرمند زندانی و همه پرونده‌های محاکمه او شدند.

این کفیلان سیاسی همچنین بر عزم خود برای پیگیری وضعیت توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی تاکید کردند.

در داخل ایران نیز اعتراض‌های مردمی به محبوس شدن این خواننده همچنان با سر دادن شعارهایی یا نصب پوستر توماج صالحی در شهرهای مختلف از جمله مشهد ادامه دارد.

پیشتر شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده جایزه صلح نوبل درباره روند قضایی علیه توماج صالحی نوشت که او از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.

عبادی افزود: «توماج سال‌ها صدای مردم بود. در کنار معلمان ایستاد، از کارگران حمایت کرد و فریاد اعتراضش را نسبت به حاکمیت بر آورد. حمایت همه جانبه از او، نه تنها حمایت از توماج، بلکه دفاع از آرمان زن زندگی آزادی است.»

محمد موسویان دادستان اصفهان اعلام کرده که توماج صالحی خواننده رپ زندانی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» متهم شده است.

تاکنون ایرانیان معترض تجمع‌های پیوسته‌ای را در سراسر اروپا و آمریکا در ماه‌های اخیر برای حمایت از توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی ترتیب داده‌اند و این تجمعات همچنان ادامه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.