گزارشی از «خسارت‌های» کلان ناشی از «دستکاریِ» داده‌های رسمی هواشناسی در ایران

شنبه, 10ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی ایران

رادیو فردا

وب‌سایت روزنامه «شرق» در گزارشی با ارائه مدارکی، از «دستکاری» داده‌های هواشناسی که موجب «رانت‌» و «خسارت‌های میلیاردی» به کشور شده، خبر داد.

این سایت در گزارش خود تصاویری از «داده‌های دستکاری‌شده» در یک نامه مربوط به رطوبت دمای شهرستان جهرم در استان فارس در تابستان پارسال را منتشر کرده که به امضای سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی، رسیده است.

 

بر اساس این گزارش، با دستکاری افزایش «درجه حرارتِ تَر» شهرستان جهرم، از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ۱۴۰۱ به شرکت‌های برق و گاز خسارت «چندهزار میلیاردی» وارد شده است.

سازمان هواشناسی تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

«درجه حرارتِ تَر» یکی از متغیرهای تعیین‌کننده در اندازه‌گیری رطوبت هوا و رطوبت از جمله متغیرهای تاثیرگذار در تعیین طبقه‌بندی اقلیمی هر منطقه است.

طبقه‌بندی اقلیمی هر منطقه در واقع تکلیف یارانه‌های برق و گاز را در آن منطقه مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال در برنامه‌ریزی وزارت نیرو، شهرهای بسیار گرم و مرطوب به دلیل نیاز ضروری به استفاده از کولر و وسایل خنک‌کننده مشمول دریافت یارانه برق می‌شوند و در مقابل شهرهای بسیار سرد یارانه گاز بیشتری دریافت می‌کنند.

این یارانه‌ها نیز با اعتماد به داده‌های هواشناسی به شهرهای مختلف تعلق می‌گیرد.

در سال‌های گذشته برخی شهروندان در نقاط مختلف ایران با انتشار مستنداتی از تفاوت دمای هوای اعلام‌شده از سوی سازمان هواشناسی و دمای واقعی خبر داده‌ بودند.

در جریان وقوع چند سیل در نقاط مختلف کشور نیز مسئولان از عملکرد سازمان هواشناسی در خصوص عدم هشدار به‌موقع انتقاد کرده‌اند.

بنابر تحقیقاتی که مرکز افکارسنجی دانشجویان در سال ۱۳۹۸ انجام داده بود تنها ۴۹.۳ درصد از کسانی که در یک نظرسنجی در خصوص اعتماد مردم به هواشناسی شرکت کرده بودند، به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی اعتماد زیادی داشتند.

با استفاده از گزار‌ش‌های روزنامه شرق، تین‌نیوز و رادیو فردا؛ ف.ع/ ب.ب

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.