مجید توکلی برنده جایزه حقوق بشری “رها”

یکشنبه, 11ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن

tavakoli

مجید توکلى، فعال دانشجویى دانشگاه امیرکبیر، که دوران محکومیت هشت سال و شش ماه حبس خود را در زندانى رجایى شهر مى گذراند، به عنوان یکى از شش برنده از دوره اول جوایز حقوق بشرى رها، معرفى شد.

شش برنده جایزه، توسط هیات داوران ویژه اى متشکل از شیرین عبادى، برنده جایزه نوبل و وکیل مدافع حقوق بشر به عنوان رییس هیئت ژورى، آرون رودز از بنیانگذاران و محقق اصلى پروژه حقوق آزادى و مدیر اجرایى سابق فدراسیون بین المللى هلسینکى براى حقوق بشر و کارولینا یانوزفسکى، وکیل حقوق بشر و عضو هیئت مدیره سودویند، انتخاب شدند.

مجید توکلى، فعال دانشجویى٬ در سال ١٣٨٣ در رشته مهندسى کشتى (موتور) وارد دانشگاه صنعتى امیرکبیر شد.

وى که به دلیل فعالیت مبارزاتى در دانشگاه و بازداشت‌هاى متعدد، به شرف جنبش دانشجویى معروف شده است، اولین بار در اردیبهشت سال ٨۶، در ماجراى جعل نشریات دانشجویى دانشگاه صنعتى امیرکبیر، بیش از ١۵ ماه را در زندان گذراند.

او هم چنین در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسینیه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١۵ روز را در سلول انفرادى گذراند.

اما سخنرانى مجید توکلى در دانشگاه پلی‌تکنیک در تجمع روز دانشجوى سال ٨٨ در ایران که وى در آن على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى ایران را “دیکتاتور” خوانده و از سیاست‌هاى وى انتقاد کرده بود، منجر به صدور محکومیت سنگین هشت سال حبس تعزیرى، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسى و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور براى وى شد.

این تجمع و سخنرانى در ادامه اعتراضات مردمى به انتخابات آن سال انجام میشد و از حساسیت زیادى نزد مسئولان امنیتى برخوردار بود.

او در زمان گذراندن محکومیت خود در زندان نیز در دادگاهى دیگر به ریاست قاضى مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.

مجید توکلى تاکنون چند بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده وى از زمان بازداشت در سال ٨٨ تا اواخر مهرماه سال ١٣۹٢، امکان استفاده از مرخصى و همچنین تماس تلفنى با خانواد‌ه اش را نداشت.

اواسط مهر ١٣۹٢، نشریه “دیلی‌بیست” اقدام به انتشار مصاحبه‌اى با محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه٬ کرده بود که در آن ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار این نشریه مبنى بر اینکه “مجید توکلى، یکى از برجسته ترین فعالان دانشجویى ایران که هم اکنون در زندان نگهدارى مى شود، چه زمانى آزاد خواهد شد؟”٬ گفته بود: “نام نسرین ستوده را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ام٬ اما مجید توکلى را اصلا نمی‌شناسم”.

پس از این سخنان ظریف٬ جمعى از فعالان دانشجویى با ایجاد کمپینى، اقدام به جمع‌آورى عکس‌ها و پیام‌هاى شهروندان براى مجید توکلى، زندانى سیاسى و فعال دانشجویى محبوس در زندان رجایى شهر کرج کردند.

مجید توکلى اندکى پس از مصاحبه جواد ظریف و راه اندازى این کمپین، براى اولین بار و با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانى، به مرخصى اعزام شد.

این فعال دانشجویى بهمن ماه سال گذشته، برنده جایزه بین‌المللى صلح دانشجویى در سال ۲۰۱۳ شد و همزمان نام وى بر سنگفرش یکى از خیابا‌‌ن‌هاى تروند‌هایم نروژ ثبت شد.

جایزه حقوق بشرى رها، از جانب سودویند براى اداى احترام و ستودن مبارزات مجید توکلى، که سهمى در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته است، در نظر گرفته شده است.

مراسم رسمى اهداى جوایز به برگزیدگان، در جریان ٢۵مین اجلاس شوراى حقوق بشر در ژنو، برگزار خواهد شد.

سازمان غیردولتى اتریشى سودویند، در سال ١۹۷۹ بنیانگذارى شده است و از سال ٢٠٠۹ داراى مقام مشورتى شوراى اقتصادى اجتماعى سازمان ملل متحد مى باشد. سودویند که به توسعه جهانى پایدار، حقوق بشر و شرایط کارى مناسب در جهان خود را متعهد مى داند، از سال ٢٠١٠ در شوراى حقوق بشر از طریق تنظیم موضع گیرى هاى خود و تدارک اجلاس هاى موازى در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران توسط نمایندگان خود در شوراى حقوق بشر، حسن نایب هاشم و شعله زمینى، شرکت داشته و در زمینه طرح موارد نقض حقوق بشر در ایران و جلب توجه بین المللى به آن، مى کوشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.