موج تازه اعتصاب غذای دراویش گنابادی زندانی

سه شنبه, 13ام اسفند, 1392
اندازه قلم متن
یکی از عبادتگاه های دراویش گنابادی در اصفهان که حدود چهار سال پیش تخریب شد

یکی از عبادتگاه های دراویش گنابادی در اصفهان که حدود چهار سال پیش تخریب شد

از روز یکشنبه یازدهم اسفند ۹ تن ازدراویش گنابادی در زندان های تهران و شیراز اعتصاب غذا کرده اند.

به گزارش سایت کلمه و پایگاه خبری دراویش گنابادی، سایت مجذوبان نور، ابتدا ۵ تن از دروایش گنابادی با نام های رضا انتصاری، امیر اسلامی، مصطفی عبدی، فرشید الهی و امید بهروزی در بند ۳۵۰ اوین دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب آنها در اعتراض به بازگرداندن دوتن از دراویش بیمار، بدون انجام معالجات ضروراز بیمارستان به زندان است.

به گزارش سایت کلمه این دو زندانی حمید رضا مرادی و مصطفی دانشجو در آستانه عمل جراحی و درمان بیماری قلب بوده اند.

براساس این گزارش ها حمید رضا مردای نیاز به پیوند عروقی دارد و مصطفی دانشجو از بیماری آسم شدید ریوی رنج می برد و هر دو باید تحت مراقبت های اضطراری قرار گیرند.

اکنون این دو زندانی سیاسی و عقیدتی به همراه افشین کرم پور که او نیز از بیماری شدید کلیوی و دیسک کمر رنج می برد در اعتراض به این تصمیم مسئولان زندان دست به اعتصاب غذا و دارو زده اند.

به گزارش سایت مجذوبان نور، از بامداد روز یکشنبه کسری نوری وب نگار و فعال حقوق دراویش در زندان نظام آباد شیراز هم اعتصاب غذای اعتراضی خودرا آغازکرده است. او هفته گذشته از مسئولین خواسته بود که «ازالتهاب فضای جامعه بپرهیزند وبیش از این ظلم به دراویش را آشکار نسازند». این زندانی سیاسی وعقیدتی اعلام کرده بود، در صورتیکه برای درمان دراویش زندانی در بند ۳۵۰ اوین اقدام نشود، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
کسری نوری و صالح مردای پیش از این نیز در سال گذشته در اعتراض به شرایط نگهداری دراویش زندانی حدود سه ماه اعتصاب غذا کرده بودند.

در سالهای اخیر دراویش گنابادی بشدت از سوی حاکمیت تحت فشار قرارگرفته اند و موارد بازداشت، محاکمه و صدور احکام طولانی برای آنها افزایش یافته است.

به گزارش سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دارویش گنابادی، شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز دردوازدهم مهرماه گذشته سه تن از دروایش گنابادی شهر کوار در استان فارس را به تبعید مادام العمر به استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان و بندر عباس محکوم کرد. اتهام آنها ار جمله فساد فی الارض و محاربه اعلام شد. سایت مجذوبان نور همان زمان نوشت آنها در ماجرای درگیریهای دروایش گنابادی با نیروهای بسیجی در شهر کوار که یک درویش درجریان آن کشته شد، شرکت داشته اند.

در تیرماه گذشته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران هفت تن از دراویش گنابادی را که اکنون در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان زندان به وضعیت دراویش زندانی بیمار، دست به اعتصاب غذا زده اند جمعا به بیش از ۵۶ سال زندان محکوم کرد.

سازمانها و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها از وضعیت دراویش گنابادی زندانی وبرخورد با آنها در زندان انتقاد کرده اند.

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران در آذرماه گذشته درگزارش خود به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل مواردی از نقض حقوق دراویش گنابادی از جمله پیگرد، بازداشت و صدور احکام سنگین برای آنها را برشمرد.

جمهوری اسلامی تا کنون گزارشهای آقای شهید را رد کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.